YouTube blokerer OL for danskerne

Den populære video-tjeneste vil dagligt transmittere tre timers højdepunkter fra De Olympiske Lege i Beijing, men danskerne kan ikke kigge med.

Google har indgået en aftale med den Internationale Olympiske Komité (IOC), der betyder, at internetgigantens video-site YouTube hver dag vil fodre indbyggerne i 77 forskellige lande med højdepunkter fra legene i Beijing.

Aftalen gælder dog kun for lande, som ikke allerede har sikret sig tv-rettigheder til begivenhederne. Det betyder, at sportsglade folk i eksempelvis Sydkorea, Indien og Nigeria dagligt kan klikke forbi YouTube for at se tre timers OL, mens danskere vil blive blokeret.

»For første gang i den olympiske historie vil vi have en fuldstændig global online-dækning,« siger Timo Lumme, der er direktør i IOC's tv- og marketing-service, til Wall Street Journal.

YouTube vil have mulighed for at sælge reklamer på den specielle olympiske kanal. Tjenesten er dog begrænset til at indgå annonce-aftaler med de olympiske sponsorer.

Alligevel regner YouTube ikke med at spinde guld på investeringen. Det er simpelthen ikke de attraktive markeder, der får adgang til tjenestens OL-dækning.

»I virkeligheden handler det mere om tilgængelighed,« siger Patrick Walker, YouTubes europæiske partnerchef, til Wall Street Journal.

Tjenesten håber på at få flere sponsor-aftaler med IOC i hus i de kommende år, uddyber han.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly