Japan: To millioner UMTS-abonnenter

Det japanske teleselskab NTT DoCoMo har netop rundet to millioner abonnenter på sin UMTS-tjeneste.

Mens færre end 3.000 danskere indtil videre har investeret i en 3G-mobiltelefon - ifølge et forsigtigt skøn fra teleanalytikeren Torben Rune - har det japanske teleselskab NTT DoCoMo netop rundet to millioner abonnenter på sin UMTS-tjeneste, Foma (Freedom of Mobile Access).

Alene i de sidste fire måneder er antallet af Foma-abonnenter fordoblet.

NTT DoCoMo er pioner på UMTS-området og lancerede allerede sin Foma-tjeneste i oktober 2001, men nettet har været plaget af mange børnesygdomme.

De første brugere havde to telefonnumre - et til det almindelig mobilnet og et til Foma-nettet - og var tvunget til at anvende to telefoner, fordi operatøren ikke kunne få roaming-systemet til at fungere.

Men selskabet har formået at vende udviklingen med forbedret service og mere avancerede telefoner - og samtidig er det nu endeligt muligt at roame frit i mobil-nettet.

Foma-nettet dækker nu 99 pct. af Japan, og teleoperatøren har installeret 1.600 indendørs-basestationer i metrostationer og større kontorbygninger.

Den japanske operatør har også haft stor succes med sin mobile informationstjeneste, I-mode, som anvendes af mere end 40 millioner japanere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere