Den digitale radiostandard DAB (Digital Audio Broadcasting) har udviklet sig til en fiasko i Tyskland. Den statslige KEF-kommission, som skal vurdere public service-stationernes finansbehov, anbefaler i sin seneste rapport, at der lukkes for yderligere millioninvesteringer i DAB-projektet.
I de sidste ti år er der ellers investeret et samlet beløb på 1,35 milliarder kroner i DAB-radio i Tyskland. Men det er ikke lykkes at få forbrugerne til at skifte til DAB. Der er kun solgt omkring 200.000 DAB-radioer i Tyskland.
Det er KEF-kommissionens opgave at vurdere public service-stationernes budgetter for at fastsætte niveauet for tv-og radiolicensen i de kommende år. KEF skal forholde sig kritisk til, om stationerne bruger licenskronerne i overensstemmelse med det, der er tiltænkt i medieloven.
De tyske public service-udbydere vil gerne bruge yderligere 1,4 milliarder kroner i de kommende fem år på udbygningen af DAB-nettet. Men her trækker KEF i nødbremsen. For der er ingen grund til at kaste flere licenskroner i et projekt, der allerede har udviklet sig til en fiasko, hedder det i rapporten. KEF vil kun bevillige 150 mio. kr. til at holde de eksisterende DAB-sendere kørende.
I begrundelsen henvises til, at der efterhånden findes et meget stort antal alternativer til DAB, som internetradio, satellitradio, radio over DVB-T og Mobile Brodcast. Heller ikke et skift til en ny audiostandard som DAB+ eller DMB vil ændre situationen, mener KEF. Det vil blot føre til, at de nuværende ejere af DAB-radioer skal anskaffe nye modtagere igen.
KEF åbner dog døren på klem for, at man kunne bevillige penge til et helt nyt digitalt radioprojekt, hvis de offentlige og private sendere kan blive enige om at gå sammen om initiativet.
I Danmark har DAB klaret sig bedre end i vores naboland. Ifølge en undersøgelse bestilt af radiobranchen er 37 procent af danskerne nu er gået over til digital radio, og der er solgt mere end 600.000 DAB-radioer på det danske marked.