Facebook: Vores annoncer giver mere end det er muligt at måle

Den sociale gigant forsvarer, hvorfor de ikke tilbyder måling på annoncesucces.

Når Facebook ikke selv vil tilbyde et værktøj, så annoncører på den sociale netværkstjeneste kan måle, om de tjener penge på reklamerne, så kan det næsten kun skyldes, at værdien af annoncerne er lav.

Teorien luftede en dansk marketingmand og blogger, Michael Kjeldsen, sidste uge over for ComON, efter Facebook i november droppede en betaversion af deres værktøj, som måler konverteringsraten - altså hvor mange penge annoncørerne bruger, og hvor mange penge de tjener på Facebook.

Nu svarer Facebook, at firmaets annoncer er så gode, at de giver mere, end det er muligt at måle med værktøjet.

"Facebook-reklamer giver en værdi udover klik," skriver Facebook til ComON gennem deres svenske marketingsafdeling hos Text100.

"For eksempel bliver en gennemsnitlig  Facebook-reklame, som bliver klikket på, klikket på fem gange igen i personens vennekreds. Men annoncøren betaler kun for de kliks, som er inden for målgruppen. I bund og grund kan det betyde, at du får fem klik for et kliks pris," skriver Facebook, som tilføjer, at Facebook-annoncer har en mund-til-mund-effekt.

Facebook besvarer dog ikke, hvorfor firmaet droppede værktøjet til at måle annoncernes værdi, ligesom firmaet ikke vil oplyse, om alternative målingsværktøjer til konverteringsraten er på vej. Det betyder, at annoncørere fortsat må bruge eksempelvis Google Analytics.

Michael Kjeldsen afviser ikke Facebooks påstand om, at annoncerne er mere værd end de enkelte kliks.

"Men jeg vil jo gerne kunne måle de ting, som Facebook fortæller om og se, om jeg tjener penge på kliks, som jeg ikke har betalt for," siger Michael Kjeldsen, som i øvrigt beder om ikke at blive fremstillet som en fjende af Facebook.

"Når jeg måler i to forskellige systemer er der risiko for usikkerheder, men hvis jeg får et samlet system, så er jeg sikker på, det er de samme tal, jeg rapporterer på," siger Michael Kjeldsen.

Facebook tilbyder at annoncørere kan målrette reklamer på alder, sted og interesser. Michael Kjeldsens pointe er, at Facebook mangler at tilbyde et værktøj, som kan måle præcist, om deres segmentering kaster penge af sig.

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Kickstart din karriere og bliv IT-supporterelev hos Haderslev Kaserne

Sydjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S