Facebook: Vores annoncer giver mere end det er muligt at måle

Den sociale gigant forsvarer, hvorfor de ikke tilbyder måling på annoncesucces.

Når Facebook ikke selv vil tilbyde et værktøj, så annoncører på den sociale netværkstjeneste kan måle, om de tjener penge på reklamerne, så kan det næsten kun skyldes, at værdien af annoncerne er lav.

Teorien luftede en dansk marketingmand og blogger, Michael Kjeldsen, sidste uge over for ComON, efter Facebook i november droppede en betaversion af deres værktøj, som måler konverteringsraten - altså hvor mange penge annoncørerne bruger, og hvor mange penge de tjener på Facebook.

Nu svarer Facebook, at firmaets annoncer er så gode, at de giver mere, end det er muligt at måle med værktøjet.

"Facebook-reklamer giver en værdi udover klik," skriver Facebook til ComON gennem deres svenske marketingsafdeling hos Text100.

"For eksempel bliver en gennemsnitlig  Facebook-reklame, som bliver klikket på, klikket på fem gange igen i personens vennekreds. Men annoncøren betaler kun for de kliks, som er inden for målgruppen. I bund og grund kan det betyde, at du får fem klik for et kliks pris," skriver Facebook, som tilføjer, at Facebook-annoncer har en mund-til-mund-effekt.

Facebook besvarer dog ikke, hvorfor firmaet droppede værktøjet til at måle annoncernes værdi, ligesom firmaet ikke vil oplyse, om alternative målingsværktøjer til konverteringsraten er på vej. Det betyder, at annoncørere fortsat må bruge eksempelvis Google Analytics.

Michael Kjeldsen afviser ikke Facebooks påstand om, at annoncerne er mere værd end de enkelte kliks.

"Men jeg vil jo gerne kunne måle de ting, som Facebook fortæller om og se, om jeg tjener penge på kliks, som jeg ikke har betalt for," siger Michael Kjeldsen, som i øvrigt beder om ikke at blive fremstillet som en fjende af Facebook.

"Når jeg måler i to forskellige systemer er der risiko for usikkerheder, men hvis jeg får et samlet system, så er jeg sikker på, det er de samme tal, jeg rapporterer på," siger Michael Kjeldsen.

Facebook tilbyder at annoncørere kan målrette reklamer på alder, sted og interesser. Michael Kjeldsens pointe er, at Facebook mangler at tilbyde et værktøj, som kan måle præcist, om deres segmentering kaster penge af sig.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S