DHS: Vi har allerede et it-ankenævn

Der eksisterer allerede et klagenævn med speciale inden for it i forbrugerklagenævnet, siger man hos DH&S, som mener at problemet derfor ikke er, at der mangler et IT-ankenævn, men at der mangler ressourcer i Forbrugerklagenævnet til at udføre opgaven.

Torsdag kom det frem, at Forbrugerminister Lars Barfoed, er parat til at tvinge et særskilt it-ankenævn igennem, hvis ikke der kan opnås enighed gennem forhandling. Hos DH&S kan man imidlertid ikke se nogen grund til at man skulle oprette et privat it-ankenævn, for der findes allerede et i forvejen i forbrugerklagernævnet.

»Vi allerede et it-klagenævn, og rent teknisk kan vi ikke få det bedre. Det foregår på den måde, at når Forbrugerklagenævnet har samlet en række it-klager, så sætter de sig sammen. Her er så it-sagkyndige på både forbrugssiden og på erhvervssiden. Dertil kommer så en it-sagkyndig fra forbrugerklagenævnet som kommer ind og svarer opklarende spørgsmål,« siger Lars Quistgaard Bay fra DH&S.

Den nuværende løsning mener han, fungerer rigtig godt, fordi de jurister der sidder i forbrugerklagernævnet og forbereder sagerne, behandler mange andre klagesager om alt muligt lige fra møbler til biler.

»De har derfor et totalt overblik over retspraksis i købeloven, kreditaftaleloven og alle de love der gælder i den forbindelse. Hvis vi nu skulle lave et specielt klagenævn, og have en anden dommer der skulle være formand for det her nævn, så vil sagsbehandlingen alt andet lige blive ringere,« siger Lars Quistgaard Bay.

I stedet mener man hos DH&S, at man skal tildele ekstra ressourcer til Forbrugerklagenævnet, som man er meget tilfreds med, så sagsbehandlingstiden af klagesager ikke kommer til at overstige seks måneder. I dag kan en klagesag sagtens vare op til to år.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra QNAP

QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job