Instituttet for Informationsret på universitetet i Amsterdam har fremlagt en ny undersøgelse af den europæiske spam-lovgivning med udgangspunkt i EU-direktivet om privatlivets fred og elektronisk kommunikation fra den 12. juli 2002. Den ni måneder lange undersøgelse konkluderer, at at den europæiske lovgivning giver rig mulighed for bekæmpelse af spam, men at den ikke yder beskyttelse mod uønskede e-mails. Dette skyldes at størstedelen af spam-meddelelserne kommer fra områder uden for EU.
Selvom det er en fordel, at kravet om forudgående samtykke (opt-in) nu gælder i hele EU, så har denne regel ingen betydning, når det gælder spam fra såkaldte tredjelande. Den europæiske lovgivning mod uopfordret reklame vil derfor være næsten virkningsløs, indtil der vedtages en gyldig international standard på området, konkluderer undersøgelsen.
»Alt i alt er den nye antispam lovgivning et nyttigt skridt fremad. Det er dog kun det første skridt og bør følges op med en stærkere fælleseuropæisk garanti for effektive klagemekanismer, hårde håndhævelsesværktøjer, et effektivt internationalt samarbejde og uddannelse på vejen mod beskyttelse mod spam,« siger Lodewijk Asscher, der er seniorforsker på universitetet i Amsterdam.
Forskerne kritiserer samtidig, at direktivet ikke giver brugerne en særlig god mulighed for at klage til tjenesteudbyderen over at spam-meddelelserne ikke filtreres tilstrækkeligt. Fortolkningen af en række vigtige aspekter i direktivet overlades til nationale love, og kan derfor være forskellige fra land til land.
Dertil kommer, at implementeringen af direktivet har været meget langsom i en række lande. På nuværende tidspunkt har otte lande modtaget advarsel fra EU-Kommissionen for manglende implementering af direktivet.
En anden undersøgelse, som Instituttet for Informationret har gennemført sammen med Sybari Software, viser at mange virksomheder ikke har kendskab til de nye regler.
»Resultaterne fra undersøgelsen er ret alarmerende, når man tager i betragtning, at udtalelserne kommer fra personer, der er omgivet af spam-problemet - virksomhedernes administratorer af meddelelsessystemer. De viser, at virksomhederne har manglende kendskab til den lokale spam-lovgivning, som fastsætter hvilket retligt ansvar de har i forbindelse med filtrering (eller burde have), og at virksomhederne ikke har et tilstrækkeligt overblik eller værktøjer til kontrol af spam, som de selv modtager/sender,« siger Troy Swanson, spamanalytiker hos Sybari.
Blandt de 180 virksomheder, som indgik i undersøgelsen, svarede 82 pct., at de ikke havde modtaget informationer fra myndighederne om ændringer i den lokale spam-lovgivning, og 56 pct. troede ikke, at deres virksomhed havde et juridisk ansvar for beskyttelse af deres medarbejdere mod e-mails med pornografisk eller krænkende indhold.