Licensaftaler på software skal forenkles

I Storbritannien bliver der nu sat fokus på licensaftalernes lange, indviklede og juridiske formuleringer. Da de færreste ved, hvad de rent faktisk accepterer, skal aftalerne gøres mere forbrugervenlige.

Hvad er det egentlig, vi godtager, når vi køber ny software og vælger at acceptere producentens 'terms and conditions'? Det er de færreste forbrugere, der rent faktisk ved det.

Derfor sætter det britiske National Consumer Counsil (NCC) nu fokus på problemet. På baggrund af en nylig analyse, mener de, at licensaftalerne er misledende, indviklede og unfair over for forbrugerne.

»Forbrugerne har ikke nogen anelse om, hvad de accepterer, når 'vilkår og betingelser' løber op i 10 sider eller mere. Der er en betydelig ubalance mellem forbrugerens og producentens rettigheder,« udtaler NCC-advokat Carl Belgrove til The Inquirer.

Han referer blandt andet til det faktum, at aftalerne indeholder en stor mængde juridiske formuleringer, som forbrugeren ikke har nogen chance for at kunne forstå. Et andet eksempel på et af analysens mange punkter er, hvordan producenten uden varsel kan opsige aftalen.

NCC's første skridt var at henvende sig til Storbritanniens Office of Fair Trading - som svarer til et gadekryds mellem Konkurrencestyrelsen og Forbrugerrådet - med et ønske om at få undersøgt licensaftalerne fra følgende 17 softwareproducenter:

Adobe, Microsoft, Apple, Chief Architect, Symantec, Magix, Nero, Corel, Sega, Nova Development, Britannica, Sonic Solutions, Twelve Tone Systems, THQ, GSP, McAfee og Kaspersky.

Som det næste ønsker NCC, at EU - i form af Europa Kommissionen - skal gå ind i sagen. Her skal man tage ansvar for at udfylde licensaftalernes huller vedrørende forbrugerens rettigheder og samtidig gøre sproget mere forbrugervenligt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere


CISO Challenges 2025

Styrk din virksomheds sikkerhed med avanceret Cybersikkerhed. Kom med når vi denne dag stiller skarpt på, hvordan du som CISO eller sikkerhedsansvarlig, kan leve op til alle krav om sikkerhed og risikostyring, gennem dialog og erfaringsudveksling. Gennem både korte oplæg og diskussioner rundt om bordene vil vi blandt andet sætte fokus på, hvordan man skaber en sikker organisation med de midler, man nu engang har til rådighed.

12. juni 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Er din backup en illusion?

Én gang om måneden leverer Computerworld Events en kort Cyber Briefing. Denne gang kan du komme helt tæt på, når ScanNet stiller skarpt på din virksomheds backup- og databeskyttelsesstrategi.

16. juni 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis