Klumme: Put forbrugerne i gabestok

Det er ikke kun dårlige webbutikker, der skal hænges ud på nettet. Det samme bør de dårlige kunder. Hør om nyt amerikansk initiativ fra ComONs gæste-skribent, der lige nu besøger konference i San Diego.

Sure forbrugere der brokker sig i sociale medier. Smarte kunder der klager til kreditkortselskabet over køb på deres kort – og beholder varerne. Eller journalister der skriver negative historier. Skrækscenarier er der nok af – nu kommer erhvervslivets modbølge: anti-markedsføring.

Det vrimler med smart software til overvågning af kunderne, og hvad de nu skriver om ude på webben. Angsten for at overse dårlig omtale eller ikke fange den kritiske kunde i tide er stor. Firmaet Badcustomer et af erhvervslivets gensvar på at ”forbrugerne er kommet i førersædet”.

Konceptet er simpelt.

Een database, der samler information om kunder, som man mener, snyder e-handelsbutikker. Ved at abonnerer på databasen kan erhvervsvirksomheder samkøre data for at se, om nye kunder nu også er i databasen. På den sorte liste er kunder, der for ofte har påstået, at varen aldrig er ankommet, at de fik noget andet end bestilt, eller at de værst af alt klager til kreditkortselskaberne over forkerte transaktioner og får pengene direkte refunderet af kreditkortselskabet. En service der næppe er tænkelig i Danmark med de nuværende regler i registerloven.

Men Badcustomer.com er godt klar over, at kunder nogle gange brokker sig med rimelighed. Så man tilbyder også at hjælpe kunder med at komme igennem virksomheders besværlige serviceafdelinger for at få pengene tibage.

PR folkene fra Badcustomer opsøgte mig, efter jeg havde givet en MasterClass på DMA i San Diego, for at fortælle om deres syn på sure kunder. Badcustomer.com er et fint eksempel på den afmagt, som mange e-butikker føler, når man på den ene side skal være imødekommende overfor kunderne, transparente, lyttende, i positiv dialog osv. – og en enorme frustration over de få brodne kar, der er blandt kunderne. For faktum er jo, at forbrugerne rent faktisk bruger deres magt. Nyt er, at virksomheder ligefrem kan reklamere med, at man kan holde kunderne ude af butikken, ved at abonnerer på Badcustomers services.

Husk dialogen
Frygt for den store digitale jungle driver mange virksomheder til at bruge utrolige ressourcer på overvågning af de sociale medier. Ford Motor Companys Global Digital & Communications Manager Scott Monty fortalte, som dagens key note speaker, i bedste super positive amerikanske stil om den store succes, man har opnået ved at bruge de sociale medier til at interagere med brugerne. At han har en baggrund i PR er tydelig, og Ford har også valgt at placere alle deres sociale medie-aktiviteter som en PR aktivitet under corporate communications. Monty pegede også på, at den største udfordring Fords 200.000 medarbejdere står overfor, er at slippe den corporate styring og få en større del af organisationen til at være aktive på de sociale medier. Det var bl.a. lykkedes ham at få Fords CEO Alan Mulally til at Twitte direkte med brugerne.

Det rejste straks spørgsmålet fra salen, hvordan Ford overvåger omtalen på nettet, og hvordan virksomheden reagerer på negativ omtale. Monty pegede på, at der findes adskillige udmærkede systemer, men Ford faktisk bruger gratis tjenester som f.eks. Google Alerts eller Twitter search. Trods en rørende historie, hvor CEO Alan Mulally havde reageret direkte og personligt på en tweet til virksomheden, ved at ringe til kunden, understregede Monty, at det er klart, at man hverken kan eller skal være i kontakt med alle der skriver i de sociale medier.

___

Kirsten Dinesen er direktør i firmaet Front Page og forfatter til bogen "Forbrugeren i førersædet".

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Danmarks Lærerforening

    Danmarks Lærerforening søger en IT-projektleder

    Københavnsområdet

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S