Klumme: Put forbrugerne i gabestok

Det er ikke kun dårlige webbutikker, der skal hænges ud på nettet. Det samme bør de dårlige kunder. Hør om nyt amerikansk initiativ fra ComONs gæste-skribent, der lige nu besøger konference i San Diego.

Sure forbrugere der brokker sig i sociale medier. Smarte kunder der klager til kreditkortselskabet over køb på deres kort – og beholder varerne. Eller journalister der skriver negative historier. Skrækscenarier er der nok af – nu kommer erhvervslivets modbølge: anti-markedsføring.

Det vrimler med smart software til overvågning af kunderne, og hvad de nu skriver om ude på webben. Angsten for at overse dårlig omtale eller ikke fange den kritiske kunde i tide er stor. Firmaet Badcustomer et af erhvervslivets gensvar på at ”forbrugerne er kommet i førersædet”.

Konceptet er simpelt.

Een database, der samler information om kunder, som man mener, snyder e-handelsbutikker. Ved at abonnerer på databasen kan erhvervsvirksomheder samkøre data for at se, om nye kunder nu også er i databasen. På den sorte liste er kunder, der for ofte har påstået, at varen aldrig er ankommet, at de fik noget andet end bestilt, eller at de værst af alt klager til kreditkortselskaberne over forkerte transaktioner og får pengene direkte refunderet af kreditkortselskabet. En service der næppe er tænkelig i Danmark med de nuværende regler i registerloven.

Men Badcustomer.com er godt klar over, at kunder nogle gange brokker sig med rimelighed. Så man tilbyder også at hjælpe kunder med at komme igennem virksomheders besværlige serviceafdelinger for at få pengene tibage.

PR folkene fra Badcustomer opsøgte mig, efter jeg havde givet en MasterClass på DMA i San Diego, for at fortælle om deres syn på sure kunder. Badcustomer.com er et fint eksempel på den afmagt, som mange e-butikker føler, når man på den ene side skal være imødekommende overfor kunderne, transparente, lyttende, i positiv dialog osv. – og en enorme frustration over de få brodne kar, der er blandt kunderne. For faktum er jo, at forbrugerne rent faktisk bruger deres magt. Nyt er, at virksomheder ligefrem kan reklamere med, at man kan holde kunderne ude af butikken, ved at abonnerer på Badcustomers services.

Husk dialogen
Frygt for den store digitale jungle driver mange virksomheder til at bruge utrolige ressourcer på overvågning af de sociale medier. Ford Motor Companys Global Digital & Communications Manager Scott Monty fortalte, som dagens key note speaker, i bedste super positive amerikanske stil om den store succes, man har opnået ved at bruge de sociale medier til at interagere med brugerne. At han har en baggrund i PR er tydelig, og Ford har også valgt at placere alle deres sociale medie-aktiviteter som en PR aktivitet under corporate communications. Monty pegede også på, at den største udfordring Fords 200.000 medarbejdere står overfor, er at slippe den corporate styring og få en større del af organisationen til at være aktive på de sociale medier. Det var bl.a. lykkedes ham at få Fords CEO Alan Mulally til at Twitte direkte med brugerne.

Det rejste straks spørgsmålet fra salen, hvordan Ford overvåger omtalen på nettet, og hvordan virksomheden reagerer på negativ omtale. Monty pegede på, at der findes adskillige udmærkede systemer, men Ford faktisk bruger gratis tjenester som f.eks. Google Alerts eller Twitter search. Trods en rørende historie, hvor CEO Alan Mulally havde reageret direkte og personligt på en tweet til virksomheden, ved at ringe til kunden, understregede Monty, at det er klart, at man hverken kan eller skal være i kontakt med alle der skriver i de sociale medier.

___

Kirsten Dinesen er direktør i firmaet Front Page og forfatter til bogen "Forbrugeren i førersædet".

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S