Brugervenligheden starter på søgemaskinen

Af brugervenlighedskonsulent <a href="mailto:ts@isaq.dk">Thomas Visby Snitker</A>

En forretning, som ingen kan finde, er en dårlig forretning. Helt bogstaveligt. En af grundene til at dansk internet-handel klarer sig så ringe, er at virksomhederne gør for lidt ud af at få trafik, kunder, fra søgemaskinerne.


Virksomhederne kræver ganske enkelt for lidt, hvad enten de selv eller et web-bureau foretager optimering, tilmelding og vedligehold af deres søgemaskineplacering. Virksomhederne ved for lidt om, hvad deres potentielle kunder søger, hvilke ord kunderne benytter og hvilke søgeresultater, der tiltrækker kundernes opmærksomhed. Derfor bliver ellers udmærkede web-løsninger ignoreret.


Søgemaskine-trafik bliver, som så mange andre afgørende elementer i brugernes oplevelse af danske web-løsninger, ikke taget alvorligt nok. Man hører for sjældent om en site, der har sat sig mål for søgemaskine-trafikken. Et mål om f.eks. en prominent placering på de vigtigste søgemaskiner på de søgeord, der giver mest trafik til siten. Eller f. eks. at syv ud af ti potentielle brugere i en test kan finde siten fra en søgemaskine.


Søgemaskine-placeringen er vigtig for både mængden og kvaliteten af nye kunder. Er web-siten højt placeret men upræcist eller direkte fejlagtigt beskrevet på søgemaskinen, får man måske mange kunder, men også mange, der er forvirrede, skuffede eller frustrerede. Den slags kunders dårlige oplevelser er dårlige for forretningen - ikke mindst hvis eller når det giver din site et dårligt renommé. Hellere én glad kunde end ti (eller ti tusinde) mellemfornøjede.


Nogle websites arbejder så lidt med søgemaskinerne, at de tilbyder søgemaskine-kunderne fejlbehæftede link, f.eks. i form af døde link, link til halve sider (hvor kun den ene af flere frames blive vist) eller link til forældede sider.


Søgemaskine-problemerne er især afgørende for de websites, der ikke arbejder systematisk med at undersøge deres kunders behov, ønsker og forudsætninger. De finder aldrig ud af, at de er usynlige eller direkte afskrækkende for de nye kunder, der vil finde dem på en søgemaskine.


Konsekvensen af denne søgemaskine-umodenhed er, at brugerne vænner sig fra at bruge søgemaskiner. konsekvensen bliver at de websites, der markedsføres professionelt, eller som brugerne allerede kender, får trafikken.


Men det gør vel heller ikke noget, så længe så mange danske websites ikke magter eller orker at give søgemaskine-kunderne den nødvendige kvalitet.


Brugervenligheden starter på søgemaskinen. Sommetider slutter den samtidig samme sted.


---


Meget apropos:


I et samarbejde mellem Foreningen Dansk Internet Handel (FDIH) og ISAQ A/S gennemføres i øjeblikket en undersøgelse af søgemaskinernes betydning for trafikken til ca. 30 udvalgte danske hjemmesider. Undersøgelsen forventes afsluttet omkring d. 20.2.2000. Bestil rapporten ved at skrive til Thomas Visby Snitker på snitker@isaq.dk.


---


Cand.mag. Thomas Visby Snitker er brugervenlighedskonsulent i ISAQ A/S og medlem af styregruppen for Erfa-klubben om Kundeorientering og Brugervenlighed under Forening for Dansk Internet Handel. Han har arbejdet i KMDs Center for Brugervenlighed og underviser i web-formidling og brugergrænseflader.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Hewlett-Packard ApS
    Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

    Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

    27. maj 2025 | Læs mere


    Årets CIO 2025

    Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

    03. juni 2025 | Læs mere


    Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

    Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

    03. juni 2025 | Læs mere