Brugervenligheden starter på søgemaskinen

Af brugervenlighedskonsulent <a href="mailto:ts@isaq.dk">Thomas Visby Snitker</A>

En forretning, som ingen kan finde, er en dårlig forretning. Helt bogstaveligt. En af grundene til at dansk internet-handel klarer sig så ringe, er at virksomhederne gør for lidt ud af at få trafik, kunder, fra søgemaskinerne.


Virksomhederne kræver ganske enkelt for lidt, hvad enten de selv eller et web-bureau foretager optimering, tilmelding og vedligehold af deres søgemaskineplacering. Virksomhederne ved for lidt om, hvad deres potentielle kunder søger, hvilke ord kunderne benytter og hvilke søgeresultater, der tiltrækker kundernes opmærksomhed. Derfor bliver ellers udmærkede web-løsninger ignoreret.


Søgemaskine-trafik bliver, som så mange andre afgørende elementer i brugernes oplevelse af danske web-løsninger, ikke taget alvorligt nok. Man hører for sjældent om en site, der har sat sig mål for søgemaskine-trafikken. Et mål om f.eks. en prominent placering på de vigtigste søgemaskiner på de søgeord, der giver mest trafik til siten. Eller f. eks. at syv ud af ti potentielle brugere i en test kan finde siten fra en søgemaskine.


Søgemaskine-placeringen er vigtig for både mængden og kvaliteten af nye kunder. Er web-siten højt placeret men upræcist eller direkte fejlagtigt beskrevet på søgemaskinen, får man måske mange kunder, men også mange, der er forvirrede, skuffede eller frustrerede. Den slags kunders dårlige oplevelser er dårlige for forretningen - ikke mindst hvis eller når det giver din site et dårligt renommé. Hellere én glad kunde end ti (eller ti tusinde) mellemfornøjede.


Nogle websites arbejder så lidt med søgemaskinerne, at de tilbyder søgemaskine-kunderne fejlbehæftede link, f.eks. i form af døde link, link til halve sider (hvor kun den ene af flere frames blive vist) eller link til forældede sider.


Søgemaskine-problemerne er især afgørende for de websites, der ikke arbejder systematisk med at undersøge deres kunders behov, ønsker og forudsætninger. De finder aldrig ud af, at de er usynlige eller direkte afskrækkende for de nye kunder, der vil finde dem på en søgemaskine.


Konsekvensen af denne søgemaskine-umodenhed er, at brugerne vænner sig fra at bruge søgemaskiner. konsekvensen bliver at de websites, der markedsføres professionelt, eller som brugerne allerede kender, får trafikken.


Men det gør vel heller ikke noget, så længe så mange danske websites ikke magter eller orker at give søgemaskine-kunderne den nødvendige kvalitet.


Brugervenligheden starter på søgemaskinen. Sommetider slutter den samtidig samme sted.


---


Meget apropos:


I et samarbejde mellem Foreningen Dansk Internet Handel (FDIH) og ISAQ A/S gennemføres i øjeblikket en undersøgelse af søgemaskinernes betydning for trafikken til ca. 30 udvalgte danske hjemmesider. Undersøgelsen forventes afsluttet omkring d. 20.2.2000. Bestil rapporten ved at skrive til Thomas Visby Snitker på snitker@isaq.dk.


---


Cand.mag. Thomas Visby Snitker er brugervenlighedskonsulent i ISAQ A/S og medlem af styregruppen for Erfa-klubben om Kundeorientering og Brugervenlighed under Forening for Dansk Internet Handel. Han har arbejdet i KMDs Center for Brugervenlighed og underviser i web-formidling og brugergrænseflader.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
    Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Cyber Security Summit 2025 i Jylland

    Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

    21. august 2025 | Læs mere


    AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

    Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

    27. august 2025 | Læs mere


    Computerworld Cloud & AI Festival 2025

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    17. september 2025 | Læs mere