Har vi brug for et nyt, junk-fri Google?

Ja, er svaret. Tech-folket har talt.

Artikel top billede

Google skulle være den store søgegud, der svæver over vandene og hjælper surfere hen mod den rigtige ø uden at drukne i spamhavet på vejen.

Sådan er det bare ikke længere.

Fra at skulle observere, hvordan verdens befolkning skaber indhold til internettet, definerer Google nu, hvordan folk skaber indhold. Googles algoritmer er hemmelige, men mange regler er almindeligt kendte. Det har fået blakkede SEO-folk til at skabe nytteløst junk-indhold, der tiltrækker Googles opmærksomhed. Derfor er Googles resultater i stigende grad fyldt med skrammel, lyder kritikken.

 

Browser-plugin måtte redde brugere

En af Google-kritikerne er Jeff Atwood, medstifter af Stack Overflow, et forum for programmører, som får næsten al trafik fra Google. Han måtte sidste år skabe et browser-plugin, som kunne lede brugerne ind på Stack Overflow, når de var landet på en anden hjemmeside, som blot kopierede tjenestens indhold - men alligevel landede øverst i Google. Jeff Atwood siger i et blogindlæg, at han i starten ikke forstod, hvorfor hans tjeneste lå nederst i søgebunken og endda nogen gange slet ikke optrådte. Det var hans egen fejl, tænkte han selv.

"Google er tyngdekraften på nettet, en allestedsnærværende kraft; at skyde skylden på Google ville være ligesom at skyde skylden på tyngdekraften for min egen klodsethed," skriver Jeff Atwood og gik derfor i gang med at optimere Stack Overflow.

Finpudsningen virkede, men kun til dels. Snylternes succes, fik ham derfor til at gruble. Hvis hans eget professionelle side kunne blive trumfet af kopister, hvordan ville det så ikke være med resten af nettet? Hans tro på Googles ufejlbarlighed var rystet i dens grundvold.

"I løbet af min efterforskning havde jeg en nagende fornemmelse af, at vi oplevede seriøse sprækker i den søgealgoritme, som Googles hus er bygget på," skriver Jeff Atwood.

 

Problemer med flere typer søgninger

En række andre tech-folk har på samme vis ytret deres frygt for, at Google er i gang med at tabe kampen mod spam. Marco Arment, stifter af "læs-senere-tjenesten" Instapaper og tidligere topudvikler ved Tumblr, siger, at problemet er kommet snigende i løbet af de sidste år. Han gennemgår på sin blog problemerne ved tre søge-mønstre.

  • Produkt-søgning: Hvilken computer skal jeg købe? Det svar finder man ikke med Google. Produktsøgning er blevet umuligt takket være en tsunami af affiliate marketing, altså hvor firmaer får betaling for at sende kunder videre, og spamblogs, såkaldte splogs. Også en anden blogger, tech-entreprenøren Paul Kedrosky, har brokket sig over manglen på god produkt-information. Han forsøgte for nyligt at købe en opvaskemaskine, men Google hjalp slet ikke.
  • Guide-søgning: Når man vil have information om et givent emne, kommer der i stigende grad spam, siger Marco Arment.
  • Spørgsmål: Spam kommer også, når man spørger Google om et helt specifikt spørgsmål, siger Marco Arment. Google har på det seneste haft et problem med at finde det oprindelig sted for indhold, siger han. Også sider som About.com, eHow kloner med .info-domæner fylder godt, men mangler kvalitet og substans, siger han.

Marco Arments grundlæggende kritik er altså, at Google tilsyneladende ikke har ændret sin søgealgoritme væsentligt i en længere periode.

I en voldsomt lang sætning indkapsler Marco Arments sin indignerede kritik af nettets snyltere.

"Nu bliver massive mængder af teknisk-set-ikke-spam-sites skabt af øre-hungrende affiliate-marketings-folk og slibruge web-"indhold"-startups, der rammer Long Tail-Google-resultater en masse, skræller indhold fra andre sider eller betaler lavt-lønnede arbejdere til at sprøjte formulariske sider ud med et minimalt indhold af næring for at besvare dem (søgningerne, red)," skriver han.

Det er ikke kun halv-profesionelle tech-bikse, der skaber problemet. TechCrunchs Vivek Wadhwa påpeger, at store firmaer som Yahoo!'s Associated Content og konkurrenten Demand Media skaber tusindvis af artikler, der er menneskeskabte, men i realiteten junk. Losseplads-materiale.
 

Hvad kan Google gøre?

Hvad skal man så gøre ved, at Google ikke kan sortere i junk og kvalitet?

"Som enhver anden person med fornuften i behold hepper jeg på Google i dette slag," skriver Jeff Atwood fra Stack Overflow.

Alligevel kan han ikke lade være med at stille sig selv spørgsmålet, om Google er på vej mod en strategisk nedtur. Det er første gang, siger han, at han har noteret, at Googles algoritme har brister, og han stiller derfor sig selv spørgsmålet, om det er et tegn på, at den rene algoritme-baserede søgning, er ved at være forbi. Nu er det måske tid til den socialt baserede søgning?

TechChrunchs Vivek Wadhwa foreslår at bruge konkurrenter til Google (og Bing), eksempelvis Blekko. Søgetjenesten, som ComON tidligere har omtalt, vil med menneskelig selektering og såkaldte slashtags, som definerer et emne, fjerne spam fra søgeresultaterne.

Marco Arment foreslår, at Google ændrer algoritmen.

"En løsning for Google kan være radikalt at ændre deres algoritmer og retningslinjer for websearch og mindske betydningen af ord-sammenfald og give større betydning til links og anseelse. Og, for hvad der sikkert er et kæmpe tilbagetog for Google, at have menneske-ansatte til at bedømme og justere domæners relevans," skriver Marco Arment.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    PensionDanmark

    IT Security Specialist

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger specialist med fokus på on-prem Endpoint Management

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job