Internetudbydere skyder reklamer ind i browseren

De amerikanske internetudbydere ændrer omkring én procent af hjemmesiderne, inden de vises i forbrugernes browsere.

Cirka én gang for hvert hundrede website, der vises i USA, har internetudbyderen været inde og pille ved det, forbrugerne ser på skærmen. Det viser en undersøgelse foretaget af forskere på University of Washington.

I juli og august undersøgte forskerne data, der blev sendt til i alt 50.000 computere. Her opdagede de, at et lille antal af internetudbydere indsætter annoncer på de hjemmesider, der kommer igennem deres netværk.

»Vi kan bekræfte nogle rygter - som var i medierne sidste sommer - om, at internetudbyderne placerer disse annoncer,« lyder det fra forskerne ifølge PC World.

Der er hovedsageligt tale om små amerikanske internetudbydere, såsom RedMoon, Mesa Networks og MetroFi, men forskerne nævner også en af landets største udbydere, XO Communications. En talskvinde fra XO udtaler til PC World, at annonce-placeringen må blive udført af en mindre internetudbyder, som køber netværkskapacitet hos virksomheden.

Forskerne karakteriserer deres arbejde som det første skridt i en udvikling, der kræver flere undersøgelser for at skabe et endnu klarere billede af trafikken på internettet.

»Internettet er stadig meget ungt, og vi ved ikke, hvad der kommer til at ske som det næste,« siger Tadayoshi Kohno fra University of Washington til PC World.

Rapporten kan granskes her.

Læses lige nu

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Nordjylland

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Løsningsarkitekt til Kontoret Udviklingsprojekter i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S