Derfor hader japanere iPhone

Set fra en japaners synspunkt er der alt i vejen med Apples succesfulde iPhone, vurderer magasinet Wired, specielt lusede funktioner og dyrt dataabonnement.

iPhone går sin sejrsgang over det meste af verden, bare ikke i Japan, hvor operatørerne er nødt til at forære den væk. Alt er i mod den set med japanske øjne: dyrt abonnement på data, lusede features, dårligt kamera, usmart design og så det faktum, at den ikke er japansk. Det skriver magasinet Wired.

Analytiker hos Global Crown Research, Tero Kuittinen, forklarer til Wired, at Apples prisstruktur Ganske enkelt er ude af trit med de globale markedsrealiteter og at Apple er nødt til at tilpasse sig lokale forhold.

Samtidig er Japan også et skridt eller to foran, når det gælder ny teknik og da iPhone ikke kan prale af at være et teknisk overflødighedshorn, er det også en af årsagerne til, at japanerne har vendt tommelfingeren ned, når det gælder iPhone.

Specielt kamera og video i mobiltelefoner prioriteres højt i Japan og her kan et 2-megapixelkamera uden mulighed for videooptagelse altså ikke imponere.

Det har man taget konsekvensen af i Japan, hvor iPhone nu foræres væk, hvis man tegner sig for et 2-årigt-abonnenemt.
Apple er dog ikke de eneste, der har det svært på det japanske marked, også Motorola og Nokia har måttet opgive at få fodfæste i Japan, der traditionelt set har en fjendtlig holdning mod vestlige mærker, skriver altså Wired.

Læs hele historien hos Wired

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S