Derfor hader japanere iPhone

Set fra en japaners synspunkt er der alt i vejen med Apples succesfulde iPhone, vurderer magasinet Wired, specielt lusede funktioner og dyrt dataabonnement.

iPhone går sin sejrsgang over det meste af verden, bare ikke i Japan, hvor operatørerne er nødt til at forære den væk. Alt er i mod den set med japanske øjne: dyrt abonnement på data, lusede features, dårligt kamera, usmart design og så det faktum, at den ikke er japansk. Det skriver magasinet Wired.

Analytiker hos Global Crown Research, Tero Kuittinen, forklarer til Wired, at Apples prisstruktur Ganske enkelt er ude af trit med de globale markedsrealiteter og at Apple er nødt til at tilpasse sig lokale forhold.

Samtidig er Japan også et skridt eller to foran, når det gælder ny teknik og da iPhone ikke kan prale af at være et teknisk overflødighedshorn, er det også en af årsagerne til, at japanerne har vendt tommelfingeren ned, når det gælder iPhone.

Specielt kamera og video i mobiltelefoner prioriteres højt i Japan og her kan et 2-megapixelkamera uden mulighed for videooptagelse altså ikke imponere.

Det har man taget konsekvensen af i Japan, hvor iPhone nu foræres væk, hvis man tegner sig for et 2-årigt-abonnenemt.
Apple er dog ikke de eneste, der har det svært på det japanske marked, også Motorola og Nokia har måttet opgive at få fodfæste i Japan, der traditionelt set har en fjendtlig holdning mod vestlige mærker, skriver altså Wired.

Læs hele historien hos Wired

Mere om samme emne

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Datacenter Infrastruktur og Compute i Karup, Aalborg eller København

Københavnsområdet

Erhvervsakademi København

Specialist med fokus på GDPR og informationssikkerhed (fuldtid)

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly