Scannet-kunder raser over serverkoks

Nedetid betyder økonomisk tab for Scannet-kunder. Nogle flygter.

Kunder brokker sig over Scannet, efter hostingselskabets virtuelle servere og webhoteller har været ramt af slemme driftsproblemer i fire dage.

Samtidig er Scannets administrerende direktør, Claus Lykke, gået i flyverskjul. Han har ikke svaret tilbage på ComON's gentagne henvendelser om, hvad der gik galt. Andre medier har tilsyneladende ligeledes ikke kunnet få interviews.

ComON ville gerne have bedt Scannet-direktøren om en kommentar til, at flere af hans kunder har mistet penge på webhotellets performanceproblemer.

Hver enkelt onlinetime tæller, pointerer Morten Sørensen, Markedsføringschef og medejer af NiceHair.dk, der har været ramt af nedbruddet.

"Vi bruger hos NiceHair.dk større formue hver måned på markedsføring, og hvis en potentiel kunde lander på en hjemmeside der ikke virker, kan denne kunde højst sandsynligt være tabt til konkurrenterne, hvilket i sidste ende betyder at vi taber markedsandele,” siger Morten Sørensen i en pressemeddelelse.

NiceHair.dk har kun i begrænset omfang været ramt af problemer, men forventer alligevel at have tabt fem til 10 procent i tabt omsætning denne måned.

"Vi flyttede til en dedikeret server og betaler nu et pænt beløb ekstra om måneden, for ikke at skulle rammes af de driftsproblemer som vi før har oplevet på de større webhoteller. En selvstændig server har betydet for os, at vi stadigvæk har kunnet modtage betalinger og man har været i stand til at kunne navigere rundt på vores website, selvom Scannets store systemer ikke er tilgængelige," siger Morten Sørensen.

Men en dedikeret server hos NiceHair.dk betyder ikke at man kommer igennem en krise hos Scannet uden skrammer.

”Til trods for at vi nu er placeret på vores helt egen fysiske lokation og ikke burde berøres af problemerne, har Scannet valgt, at vores billede-server skulle placeres ovre på en af de større virtuelle løsninger. Det er ikke nemt for os at sælge produkter som kunden ikke kan se, det svarer til at handle i en forretning hvor alle varene er dækket til og det eneste man kan se er pris-skiltet," siger markedsføringschefen.

Søgemaskineoptimering-konsulenten Thomas Rosenstand valgte allerede efter et døgn med nedetid at forlade Scannet, fordi han ikke kunne få at vide, hvornår webhostingen igen virkede.

"Jeg kan selvfølgelig ikke leve med, at en virksomhed, der markedsfører sig som et webhotel med redundata linjer, back up og hvad du kan komme til, at de vil være bekendt at lade professionelle løsninger være uden drift et døgn eller mere. Det er synd og skam, men det bliver desværre et farvel til Scannet som vært fra vores side," berettede Thomas Rosenstand i en podcast tidligere på ugen.

På Twitter er der snak om, at flere webshops er i gang med at flytte eller overvejer at flytte efter nedbruddet. Disse webshops har dog ikke ønsket at udtale sig til ComON.

Siden nedbruddet - som performanceproblemerne reelt skabte - har Scannet desuden fået flere dårlige anmeldelser på Trustpilot.dk. Flere steder, blandt andet på Twitter og her på ComON, har der lydt opfordringer til at give firmaet dårlige anmeldelser.

En konkurrent til Scannet, direktør Lars Skjoldby fra hostingvirksomheden abusiness.dk, vurderer, at konkurrenterne generelt er tavse om sagen, fordi nedbruddet er slemt.

"...for en måneds tid siden, var det den store cloud gigant Amazon også nede i et af deres centre. Her hørte man intet fra hverken Google eller Microsoft. Årsagen skal nok findes i, at de kunne se at nedbruddet var til skade for hele cloud markedet. Jo mere nedetid hos konkurrenten jo mere usikkerhed hos egne kunder eller overvejende kunder. Om den danske webhotel branche tænker det samme her, skal jeg ikke kunne sige," skriver skriver Lars Skjoldby i firmabloggen.

"Heldigvis har den danske webhotel branche ikke lukreret på de problemer Scannet har haft," skriver han.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Zealand – Sjællands Erhvervsakademi S/I

    Fagligt stærk leder af IT-afdelingen

    Region Sjælland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S