Google har MSN-kniven for struben

Søgemaskinen Google skal stramme sig an, hvis man ikke vil tabe kampen til Microsofts damptromle MSN Search, mener Kim Frederiksen fra danske Addvisors.

Microsoft kommer til at dominere søgemarkedet med sin MSN Search, med mindre Google strammer op nu. Det mener kreativ direktør i det danske reklamebureau Addvisors, Kim Frederiksen.

»Problemet for Google og fordelen for MSN er, at det er Microsoft der ejer den. Og Microsoft har den fordel, at de styrer vores operativsystem, og de kan bestemme, hvilke søgefunktioner de vil bundle ind i styresystemet og andre af deres produkter,« siger Kim Frederiksen til ComON.

Han mener, at Microsoft laver et bedre værktøj i forhold til Google, der ellers dominerer søgemarkedet i øjeblikket.

»Det er ligesom, da der var browserkrig for nogle år siden. Jeg var dedikeret Netscape-bruger, men på et tidspunkt giver man op, fordi det andet produkt er bedre. Og jeg tror, at MSN vinder, desværre, fordi de er bedre rustet. Det kommer til at tage langt tid, forhåbentlig, for når det sker, så vil Microsoft have monopol på søgemarkedet,« siger han.

Han vurderer, at en søgekrig, som fronterne er ved at blive trukket op til, let kan vare 5 til 10 år. En af Googles store hovedpiner er ifølge Kim Frederiksen forfalskning af klik, det såkaldte »clickfraud«.

»Clickfraud er en kæmpe bombe under Google. Det skyldes, at Google har lavet en regel, der siger, at vi (som Google-partner, red.) er nødt til at underskrive en erklæring under engelsk lov. Hvis der bliver svindlet med links til en af mine kunder, kan jeg ikke betale det tabte tilbage til kunden, i stedet kan jeg få kredit, som jeg kan bruge i Googles system. Men den regel gælder ikke i Danmark, så jeg er nødt til at betale pengene tilbage til kunden,« forklarer han.

Han kritiserer også Googles AdSense-program for at være uigennemsigtigt, blandt andet ved at det er svært at se, hvor trafikken kommer fra. Han mener, at Google simpelthen blot forsøger at fralægge sig ansvaret.

»Alt i alt prøver de at fralægge sig ansvaret. Og det er problematisk, for det kan de tillade sig at gøre i USA, europæisk lov er meget strengere. Google har jo tabt adskillige retssager i Europa, blandt andet i Frankrig, og snakken i krogene går på, hvorvidt Google trækker sig helt ud af Europa på grund af de tabte sager.«

Han tilføjer, at når Google taber en retssag, giver det blod på tanden hos andre, der har fingeren på aftrækkeren, til at lægge sag an mod søgegiganten.

Microsoft lancerede MSN Search tilbage i starten af februar i år.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly