Problemer med e-faktura

IT-problemer i KMD's webbaserede system har i de forløbne dage skabt problemer for kommunerne og medført forsinkelser i udbetaling af penge til de offentlige leverandører.

IT-problemer hos VANS-leverandøren KMD har i de forløbne dage skabt problemer for e-fakturasystemet. Kommunerne har oplevet et særdeles trægt it-system, og det har betydet, at udbetaling af penge til de offentlige leverandører har været ramt af forsinkelser.

»Vi har simpelthen haft nogle svartidsproblemer, men de skulle være løst nu - flere af de ramte kunder har henvendt sig til os og fortalt at svartiderne nu er normale igen. Men alt i alt går det godt med den elektroniske fakturering - i løbet af de første 3 dage servicerede vi 3100 bilag hvoraf kun to procent gik galt, og i sidste uge servicerede vi 200.000 bilag, hvoraf også kun to procent gik galt,« siger Birger Krogsgaard fra KMD til ComON.

Birger Krogsgaard fortæller, at en del af årsagen til problemerne skyldes den fleksible start som Finansministeren tillod, men at det er planen at slå systemets valideringskontrol til igen i midten af marts. Det vil gøre det muligt for VANS-operatørerne at identificere afsenderne og dermed kan fejlprocenten reduceres til under 0,1 procent.

Fra den første februar blev det pålagt leverandører til det offentlige at sende deres fakturaer elektronisk.

Systemt med elektroniske fakturaer har været længe undervejs, og leverandørerne har været bekymrede for, om det ville fungere tilfredsstillende. Bekymringen har ikke mindst været begrundet i, at man som leverandør skal påføre sin faktura et unikt EAN-nummer på den offentlige modtager, og at disse numre har været svært tilgængelige.

Finansminister Thor Pedersen besluttede efter et møde med en række erhvervsorganisationer i slutningen af januar at imødekomme bekymringen ved at love en blød overgang, så leverandørerne i en overgangsperiode også ville kunne få deres penge ved at sende en papirfaktura.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Everllence

    Software Developer – R&D

    Københavnsområdet

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly