Computerspil prioriteres som familie og venner

40 procent af europæerne mellem 16 og 49 år bruger lige så mange timer på at spille computer som på samvær med familie og venner.

Computer- og konsolspil er den foretrukne fritidsaktivitet blandt europæerne, og det virtuelle univers prioriteres i næsten halvdelen af tilfældene lige så højt som familie og venner. Det viser et forskningsprojekt fra ISFE (Interactive Software Federation of Europe), som blev offentliggjort i sidste uge.

Således bruger 40 procent af europæerne i alderen 16-49 år et sted mellem 6 og 14 timer om ugen på computer- og konsolspil. Det svarer - ifølge deltagernes eget udsagn - stort set til den mængde tid, de bruger på at være sammen med familie og venner.

72 procent af de europæiske computerspillere spiller, fordi det er sjovt og underholdende. 57 procent spiller for at stimulere fantasien, og 45 procent oplyser, at spillene får dem til at tænke over forskellige ting i livet. De sociale aspekter ved at spille online sammen med andre er til gengæld et vigtigt sekundært motiv for spillerne.

Hele 81 procent af de forældre, der spiller computer, gør det sammen med sine børn. Mere end halvdelen af disse forældre holder øje med børnenes computervaner ved at kontrollere, hvilke spil de spiller og køber.

48 procent af de europæere, som ikke spiller computer- eller konsolspil, angiver mangel på tid som hovedårsagen til dette.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S