Biludlejningsfirmaet Avis Europe meddeler nu, at forsøget på at modernisere selskabets it-infrastruktur med et nyt stort Enterprise-Ressource-Planning-system (ERP) er slået fejl. Det omfattende projekt, som blev startet i 2003, må nu helt opgives. Det anslås at projektet har kostet Avis et trecifret millionbeløb i kroner.
Ifølge en officielle meddelelse fra Avis har projektet være ramt af store forsinkelser og omkostninger, der var større end ventet. Firmaet mener at årsagen er fundamentale problemer i design og implementering af systemet.
Den nye ERP-løsning fra Peoplesoft skulle sammenføre biludlejnings-firmaets forretnings-processer, som er spredt over 1.250 kontorer med ialt 6.000 medarbejdere.
»Vi er meget skuffede over, at store dele af it-systemet har forårsaget betydelige meromkostninger, uden at den forventede nytteværdi har indfundet sig,« kommenterer den adm. direktør for Avis Europe, Murray Hennessy.
Samtidig understreger Avis, at selskabets drift ikke er berørt af problemerne, fordi man fortsat anvender de gamle systemer og sandsynligvis også vil gøre det i lang tid fremover.
Peoplesoft har ikke ønsket at kommentere sagen, men bekræfter kun, at Avis har købt en licens til ERP-systemet i begyndelsen af 2003. Heller ikke firmaet Atos Origin, som var ansvarlig for implementeringen af systemet, har villet kommentere million-fiaskoen.