Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen har meldt Coop Danmarks netbutik, Nettorvet, til politiet for at for at vildlede forbrugerne om Coops julepriser i 2004.
Politianmeldelsen skyldes, at Coop, der står bag Brugsen, Irma, Fakta og Kvickly, har bragt en række vildledende annoncer i julekataloget 2004. Annoncerne lovede konkrete besparelser på bestemte produkter, men annoncerne oplyste ikke, hvilken førpris der blev sammenlignet med.
I den slags annoncereklamer skal der tages udgangspunkt i butikkernes egen førpris, og Forbrugerombudsmanden mener, Coop i stedet har sammenlignet med andre butikkers priser og med priser fra leverandører.
»Oplysninger om besparelser på en vare er tit afgørende for forbrugeres beslutning om at købe varen. Derfor skal oplysningerne være til at stole på,« siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.
Politimesteren i Glostrup skal nu vurdere om der skal rejses sigtelse i sagen.
Ifølge paragraf 2 i markedsføringsloven er det forbudt at bruge urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde oplysninger i markedsføringen, som er egnet til at påvirke efterspørgslen på varer. Butikkerne skal kunne dokumentere rigtigheden af deres oplysninger. Overtrædelser af reglen straffes med bøde.