De danske forbrugere kan godt indstille sig på mere spam i indbakken - for virksomhederne kender ikke reglerne, der skal begrænse syndfloden af uønsket reklamepost. En ny undersøgelse blandt virksomheder, som bruger e-mail eller sms i markedsføringen, viser, at over halvdelen af de adspurgte (58 pct.) ikke kender til de nye regler på området, eller er usikre på, hvad ændringerne betyder.
Næsten halvdelen (45 pct.) kender ikke til, eller er usikre på den væsentligste ændring i regelsættet, nemlig den ændring som betyder, at kunden nu aktivt skal melde fra, hvis man ikke ønsker at modtage reklamemails. Tidligere skulle kunden aktivt melde til.
Mere end halvdelen af de adspurgte tror, at det er tilladt at indhente kundens samtykke via e-mail. Men det er ikke tilfældet.
Heller ikke når det gælder sanktionerne for overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 6a, er der sikkerhed at spore blandt de adspurgte. Hele 60 procent er ikke klar over, at virksomheden kan imødese bøder, hvis reglerne bliver overtrådt.
Konsulentfirmaet Leandersen konkluderer, at mange virksomheder fremover risikerer at få fingrene i klemme. Specielt set i lyset af, at 92 procent af de adspurgte overvejer at gennemføre elektroniske kampagner.
»Mange af de virksomheder, Leandersen samarbejder med, er upfront, når det gælder om at bruge nye medier i markedsføringen. Men vi er meget overraskede over, hvor ringe kendskabet til de nye regler egentlig er,« siger Michael Leander Nielsen, adm. direktør i konsulenthuset.