Har man brug for et hurtigt svar, så skuffer Google sjældent. Men søgefolkene indrømmer, at Google har sine mangler, hvis man søger et overblik over historiske data eller andre ting, der bedst præsenterer sig i listeform.
Det skal Google Squared rette op på.
Squared er et søgemaskine-eksperiment, der skaber lister ud fra søgninger. Hvis man for eksempel er på jagt efter informationer om de mest udbredte Skoda-biler, så kan man få et hurtigt overblik hos Google Squared. Alternativt skulle man måske besøge 10-20 forskellige hjemmesider for at få samme detaljeringsgrad. For Googles Squared hægter oplagte informationer på sine resultater.
Generelt er Squareds styrke, at man kan få overblik over ting, hvis det handler om at finde ud af, hvem eller hvad der er højest, hurtigst, længst eller størst.
I øjeblikket skifter søgemaskinen mellem at levere brugbare informationer og ubrugeligt vrøvl. Google indrømmer da også, at tjenesten bestemt ikke har nået sit mål endnu.
For at styrke Google Squared er det muligt for brugerne at komme med deres egne input og forslag, så resultaterne med tiden bliver bedre.
Som altid har Google lavet en video for at præsentere sit nye tiltag.