Narrede Telenor-kunder får penge tilbage

En gruppe Telenor-kunder har betalt for en applikation, de aldrig har bestilt.

Artikel top billede

Telenor-kunder har ved en fejl betalt for en tjeneste, de ikk har bestilt. Det er applikationen Numo Finder, og det drejer sig især om Telenor-kunder, der har købt Sony Ericsson x10 mini.

For har man købt telefonen, så har man automatisk adgang til en prøveversion af nummervisningsprogrammet Numo Finder. I udgangspunktet har kunderne adgang til en gratis version, men efter de fire ugers prøvetid koster applikationen 30 kroner i måneden.

Telenor glemte blot at oplyse alle kunder om, at de skal framelde sig via sms, hvis ikke de vil betale for programmet. Det har betydet, at en gruppe kunder har fået regninger med opkrævninger på Numo Finder, som de ikke på noget tidspunkt har bestilt.

”Det er klart en fejl fra vores side, og vi er gået i gang med at ret op på det,” lyder det prompte svar fra pressechef Peter Glüssing, da Mobil tidligere på dagen ringer til Telenor.

”Vi er i gang med at finde ud af, hvor mange kunder det drejer sig om, og så går vi manuelt ind og kompenserer de kunder, der ikke ønsker at gøre brug af denne service,” siger Peter Glüssing. 

Telenors kundeservice rapporterede i sidste uge om en håndfuld kunder, der havde oplevet problemer med mærkelige opkrævninger for Numo Finder, og det fik teleselskabet til at reagere. 

”Vi står ved, at det er os, der har solgt telefonen med den indbyggede firmware, og det er en klar fejl, at brugerne ikke er blevet underrettet om prisen. Vi er nu i dialog med Numo og Sony Ericsson for at finde ud af, hvordan vi i fremtiden skal agere,” lyder det fra pressechefen.


I dialog med Numo og SE

En anden problemstilling blandt kunderne har været Telenors håndtering af problemerne. For når kunderne har henvendt sig til kundeservice, har der ikke været klarhed om, hvor problemet lå, og de er både blevet videresendt til Sony Ericsson og Numo Finder i Norge.

Den fejl er der ifølge Peter Glüssing nu også blevet rettet op på.

”Det kom bag på kundeservice, at det var en default-setting i telefonerne, og derfor har de sendt kunderne videre til forskellige steder. Det er der nu rettet op på, og alle ved, at det noget, vi skal tage os af,” siger han.

Sådan kommer du af med Numo Finder

Telenors hjemmeside, hvor man for øvrigt anbefaler programmet, står der følgende om afmeldingen af Numo Finder.

  • Send en SMS (alm. SMS-takst) med ”SØG STOP” til 1230 – eller send ”STOP NUMO” til 1223 (begge numre virker), hvorefter abonnementet stoppes med det samme, og du modtager en sms-bekræftelse på afmeldingen.
  • Stop Numo inde i selve app’en: Find Numo applikationen på din telefon under Programmer og åbn Numo -> gå i Numo’s Indstillinger –> vælg Deaktiver under Service Status. Herefter modtager du en sms-bekræftelse på afmeldingen.

Læs mere om mobilmarkedet på Mobil.nu.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S