IBM fordobler sin størrelse på det danske marked for it-service med købet af Mærsk Data og DM-data. Hvis handlen bliver godkendt af konkurrence-myndighederne, kommer IBM til at sidde på 30 pct. af det danske marked for it-service, mens den nærmeste konkurrent, CSC, har omkring 15 pct. af markedet. KMD har en markedsandel på ni procent.
»IBM vil stå meget stærkt på bankområdet. Virksomheden har i forvejen it-driften i Nordea, og når Danske Bank kommer med, så vil IBM have driften af alle de store banker. Samtidig får de A.P. Møller som en væsentlig kunde«, siger IDC-senioranalytiker Mette Ahorlu til Ritzau.
Hun mener at fordelene i opkøbene er større end de mulige problemer omkring integration af virksomhederne. Den positive vurdering deles af aktieanalytiker Robert Jakobsen hos Jyske Bank.
»IBM har købt sig solidt ind på to store kunder og dermed styrket deres position væsentligt på det danske marked for it-service. Det gør situationen endnu mere vanskelig for de nærmeste konkurrenter. Aftalen med Danske Bank om outsourcing af it-driften er efter min vurdering det centrale i den handel, der er indgået,« siger Robert Jakobsen til ComON.
Danske Bank sælger sin ejerandel på 45 pct. af DM-data til IBM og outsourcer samtidig sin it-drift til selskabet i de næste 10 år.
Med overtagelsen af Mærsk Data og DMdata fordobler IBM sit medarbejderantal til omkring 7.500 i Danmark.