Sagsøger McDonald på grund af glemt telefon med nøgenbilleder

McDonalds er blevet centrum for endnu en mærkværdig retssag. Et ægtepar vil have erstatning, fordi de glemte en mobiltelefon på restauranten, der indeholdt nøgenbilleder, som endte på internettet.

Landet med de spektakulære erstatningssager lader til at have en uudtømmelig kilde af sager, der ville få de fleste danske advokater til at krumme tæer.

Et amerikansk ægtepar har netop anlagt sag mod McDonalds for en uheldig episode, der kunne lade sig gøre takket være ægtemandens store glemsomhed.

Manden glemte nemlig sin mobiltelefon på en McDonald-restaurant. Da han opdagede forglemmelsen kontaktede han restauranten. Han fik at vide, at der ville blive passet på telefonen, til han kunne komme og hente den. Men den forsvandt.

Kort efter modtog konen "stødende" opkald og sms'er fra telefonen vedrørerende nogle billeder, som lå på telefonen. Billederne var nøgenfotografier af kvinden, der selv havde sendt dem til sin ægtemand på et tidligere tidspunkt. Efterfølgende blev billederne lagt på nettet - sammen med ægteparrets kontaktinformationer.

Billederne er fjernet fra nettet, men ægteparret vil have næste 20 millioner kroner i erstatning. Ægteparret vil blandt andet have McDonalds til at betale for flytteomkostninger, da de "blottede" informationer gjorde parret så pinligt berørte, at de var nødt til at flytte til en anden by.

Hvert år bliver de mest vanvittige erstatningskrav bedømt og belønnet ved de såkaldte Stella Awards.

Det var rent faktisk McDonald, der indirekte var med til at oprette prisen. Det er nemlig pensionisten Stella Liebeck, der har lagt navn til arrangementet. Det var hende, der i sin tid sagsøgte fastfood-kæden for en koppe skoldhed kaffe.

Årets vinder er i øvrigt sagen om et erstatningskrav mod et renseri. Renseriet havde mistet en kundes bukser, og derfor mente han sig berettiget til et beløb på cirka 65 millioner dollar.

Den forurettede kunde, der selv var advokat, brød ud i gråd i retten, men det var ikke just med til at overbevise sagens dommer. Han lod sagsøgeren betale sagens omkostninger, kaldte sagen for spild af tid og sendte den bukseløse advokat videre med uforrettet sag.
Men han gav ikke op og appellerede afgørelsen.

Sagen er endnu ikke afgjort, og afgørelsen trækker sikkert ud. Men det er sagsøgeren nok ligeglad med. Han har masser af tid i overskud. Han er nemlig bortvist fra sin stilling som advokat.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere