Få pengene tilbage for ubrugelige telekort

Tusindvis af telekort fra Starmann (der har samme ejer som det krakkede Mobivic) blev i forrige uge ubrugelige. De ramte kunder kan med kvittering i hånden kræve pengene tilbage.

Flere forskellige slags telekort fra selskabet Starman blev i sidste uge komplet ubrugelige. Det drejer sig sandsynligvis om flere tusinde kort, der nu må samle støv i landets kiosker. Teleselskabet Starman har samme ejere som det nu lukkede mobilselskab Mobivic.

Kortene fra Starman Telecom har forskellige brand-navne. Max Call, VIP, Message, Speed-dial, Globex og Green Card er ramt, men også andre kort kan være produceret af Starman.

"Dut, dut, dut" lyder det blot, hvis man ringer til telefonnummeret "36900874". Under normale omstændigheder skulle en venlig stemme have bedt om en kode, hvorefter telekunden kunne ringe billigt til udlandet fra sin mobil- eller fastnettelefon.

Kortene blev ubrugelige i sidste uge, samtidig som Telia slukkede en mystisk, fremmed server, der stod i et af selskabets hosting-lokaler.

I de kiosker, ComON har besøgt i København, har kioskindehaverne taget kortene af de ramte mærker ned fra hylderne. I en kiosk finder indehaveren en stak med 30 ubrugelige kort frem fra et gemme ved disken og fortæller, at distributøren af kortene har lovet, at det nok skal gå i orden igen.

Ifølge købelovens almindelige regler, skal distributøren erstatte defekte varer, medmindre andet er aftalt. Distributøren skal enten levere en ny vare eller betale pengene tilbage.

Men i den københavnske kiosk fortæller en medarbejder, der står ved siden af indehaveren, at der tit er problemer med de internationale telekort. Nogle gange får kiosken pengene tilbage, andre gange ikke, siger medarbejderen og trækker på skuldrene. Kiosk-indehaveren, der vil være anonym, lægger sin stak af kort tilbage. Der er mindst 30 kort, der hver har en værdi på 100 kroner per styk.

Men kunderne kan kræve pengene tilbage for de defekte kort, de må have liggende.

»Hvis der er en mangel, og det ikke fungerer skal man kunne kræve pengene tilbage,« fortæller jurist Annette Høyrup fra Forbrugerrådet. Den almindelige købelov gælder nemlig også for telekunder.

Dog kan kioskerne udlevere et andet slags telekort, men kun hvis det er en identisk vare. Hvis opkaldstarrifferne ikke er ens, skal kiosken altså give pengene tilbage.

Hvis kunde eller kiosk ikke har papir på de købte telekort, fordi handelen er sort, kan hverken kunde eller kiosk dog stille meget op.

ComON har ikke kunnet få kontakt til Starman Telecom A/S.

Markedet for telekort er stort, og SKAT vurderer, at en omfattende del af handelen er sort. En forsigtig vurdering fra SKAT lyder, at staten mister fem til syv millioner kroner om måneden på forskellige former for svindel telekort.

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil