Tjenesten Wanadoo har levet en stille tilværelse i mange år, men nu sover den stille ind.
Wannado blev i sin tid startet af Orange, men da firmaet trak sig ud af Danmark, overtog Telia kunde-basen. Nu har de tilbageværende kunder modtaget et brev med Wanadoos gravskrift. Begravelsen finder sted den 1. april.
»Kundebasen og væksten er så lille, at det nu er blevet en underskudsforretning. Så derfor bliver vi nødt til at lukke den,« siger Rune Fick Hansen, der er pressechef hos Telia.
Alle Wanadoo-kunder har fået tilbudt bredbåndsprodukter hos Telia. De kunder, der bor i områder, hvor Telia ikke har bredbånds-dækning, må på jagt efter en ny internetudbyder.
Wanadoo er et abonnement med dial-up-modem, hvor kunderne også har haft mulighed for at oprette en hjemmeside ved siden af deres e-mailkonto. Hvis man har oprettet en hjemmeside, tilbyder Telia at fremsende samtlige data, så man kan oploade den til en ny.
I øjeblikket har 3.000 inden for det sidste halve år brugt deres Wanadoo-abonnement. Kunde-afdelingen er ikke blevet bestormet af bedrøvede Wanadoo-kunder.
»Vi har faktisk kun fået to henvendelser fra kunder, der var kede af at miste deres konto. Så det er ikke en beslutning, der har larmet vildt meget herinde. Til gengæld kan mange af de kunder, som vi ringer op, ikke forstå, hvorfor Telia ringer til dem. De har måske glemt, at de har haft et Wanadoo-abonnement for seks-syv år siden,« siger Rune Fick Hansen.
Telia har også en del Wanadoo-kunder på den såkaldte Robinson-liste. Det vil sige personer, der har frabedt sig reklamehenvendelser. Ifølge Telia juridiske afdeling må salgsafdelingen ikke rette henvendele til disse personer og tilbyde dem nye produkter.