Sådan fungerer Googles pengemaskine

Et Yahoo-ejet firma fik idéen til den annonce-teknologi, som Google spinder guld på. Nu tjener Google 60-70 procent mere per søgning end Yahoo - læs her hvordan.

(opdateret) I en nylig artikel fra New York Times blev der sat fokus på Googles evne til at tjene penge på at vise annoncer i firmaets søgemaskine - og der er ingen tvivl om, at Google er ledende på området. Tal fra analysehuset comScore viser, at Googles markedsandel på søgninger i USA steg til et rekordstort tal på 61,5 procent i april. Den nærmeste forfølger var Yahoo med 20,4 procent.

Googles dominans på internetsøgninger bliver afspejlet i firmaernes omsætning på annonce-markedet. Således indkasserer Google i gennemsnit 60-70 procent flere dollars per søgning end konkurrenten Yahoo, der for tiden er inde i en sand rygtestrøm vedrørende firmaets fremtid.

Yahoos fortid indeholder imidlertid en interessant oplysning set i forhold til Googles nuværende dominans. Den grundlæggende idé bag Googles annonce-succes blev egentlig udarbejdet af GoTo.com - senere kaldet Overture Services - som i 2003 blev opkøbt af netop Yahoo. GoTo.com var nemlig de første til at placere annonce-links sammen med søgeresultater. Firmaet begyndte senere at rangere annoncerne, alt efter hvor meget de pågældende firmaer var villige til at betale for bestemte nøgleord. Jo højere bud, des bedre placering.

Dette er egentlig forløberen til det komplekse auktionsagtige system, som Google med tiden har udviklet. I stedet for at give den bedste placering til den højstbydende annoncør, har søgegiganten valgt at satse på et mere avanceret rangerings-system. Dette sker, fordi Google typisk bliver betalt for de antal gange, forbrugerne trykker på annoncerne.

Google har tidligere rangeret annoncerne efter en kombination af, hvor meget de ville betale per klik, plus hvor mange hits den pågældende annonce kunne opnå. Problemet for Google var imidlertid, at det på denne måde ikke viste, om brugerne klikkede på mange billige annoncer eller få dyre annoncer.

Derfor har Google-teamet udviklet en såkaldt ‘quality score', hvor de hjemmesider, som annoncerne linker videre til, bliver vurderet ud fra forskellige kriterier. For eksempel vil en annonce, der fører brugerne videre til et site, hvis eneste formål er at viser flere reklamer, opnå en lav ‘quality score'.

Jo højere scoren er, jo mindre skal annoncøren betale for en god placering. Det betyder, at en annoncør, der vil betale 1 dollar per klik for søgninger på "ekstern harddisk", vil få en bedre placering end den annoncør, der tilbyder det dobbelte, men har en lavere ‘quality score'.

Ifølge Anil Kamath fra Efficient Frontier, som udarbejder søge-annoncekampagner for virksomheder, er det ikke alle annoncører, der er glade for Googles måde at rangere reklamerne på. De klager nemlig over, at Google på denne måde bestemmer hvilke annoncer, der skal - eller ikke skal - fremgå i søge-systemet.

»Men Google tilbyder stadig det mest effektive system for annoncørerne,« siger Kamath til New York Times.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse