Teleselskaberne taber penge på mobiltelefoner

Den korte bindingsperiode på seks måneder koster selskaber som TDC, Sonofon og Orange op mod 400 millioner kroner om året.

De store teleselskaber som TDC, Sonofon, Orange og Telia forsøger at holde trit med lavprisselskaberne gennem milliontilskud til nye mobiltelefoner. Men selvom kunderne gerne køber billige telefoner med tilskud, blivet det medfølgende abonnement aldrig taget i brug. Det koster teleselskaberne et stort millionbeløb i tabte tilskud, skriver Jyllands-Posten.

»Discountselskaberne har ikke alene presset minutpriserne, de har også påført de traditionelle selskaber en årlig ekstraudgift på 350-400 mio. kr.,« siger teleanalytiker John Strand til avisen.

Han vurderer at hver fjerde solgte mobilabonnement aldrig bliver taget i brug. Kunden betaler den månedlige afgift på f.eks. 45 kr. i bindingsperioden, som maksimalt er seks måneder i Danmark, og ringer i stedet gennem et billigere lavprisselskab.

Dermed kan man få en mobiltelefon til 1-2.000 kr. for nogle få hundrede kroner.

I andre lande kan kunderne binde sig i op til 24 måneder - og det er også fremtiden i Danmark, mener John Strand.

De lange bindingsperioder er en forudsætning for at kunne tilbyde billige 3G-telefoner, som uden tilskud vil være for dyre for de fleste forbrugere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere