De store teleselskaber som TDC, Sonofon, Orange og Telia forsøger at holde trit med lavprisselskaberne gennem milliontilskud til nye mobiltelefoner. Men selvom kunderne gerne køber billige telefoner med tilskud, blivet det medfølgende abonnement aldrig taget i brug. Det koster teleselskaberne et stort millionbeløb i tabte tilskud, skriver Jyllands-Posten.
»Discountselskaberne har ikke alene presset minutpriserne, de har også påført de traditionelle selskaber en årlig ekstraudgift på 350-400 mio. kr.,« siger teleanalytiker John Strand til avisen.
Han vurderer at hver fjerde solgte mobilabonnement aldrig bliver taget i brug. Kunden betaler den månedlige afgift på f.eks. 45 kr. i bindingsperioden, som maksimalt er seks måneder i Danmark, og ringer i stedet gennem et billigere lavprisselskab.
Dermed kan man få en mobiltelefon til 1-2.000 kr. for nogle få hundrede kroner.
I andre lande kan kunderne binde sig i op til 24 måneder - og det er også fremtiden i Danmark, mener John Strand.
De lange bindingsperioder er en forudsætning for at kunne tilbyde billige 3G-telefoner, som uden tilskud vil være for dyre for de fleste forbrugere.