Super-spil suger luften ud af spil-markedet

EA kæmper med at få en forretning ud af få, fede - og dyre - spil.

Artikel top billede

(opdateret) Selvom et spil som Left4Dead2 har scoret masser af stærkt positive anmeldelser og i de flestes øjne virker som et kommercielt kæmpehit, så står det slet ikke så godt til hos firmaet, som distriburerer spillet, Electronic Arts (EA). Selskabet, der er en af de dominerende i spilbranchen, har netop nedjusteret forventningerne til sine regnskabstal, og kursen på aktiebørsen er styrtdykket.

Årsagen er ifølge EA, at december måned slet ikke gik så godt, som man havde håbet: Faktisk var salget af spil op til jul så jammerligt, at EA frygter at spilmarkedet generelt er i krise. Nedgangen er især stor i Europa.
Derfor har giganten valgt at nedjustere forventningerne til omsætningen i den igangværende regnskabsperiode fra 4,4 til 4,2 milliarder dollars. Det lyder måske ikke så slemt, men det er altså anden gang på to måneder, at spilgiganten nedjusterer, og den slags signaler synes de færreste aktionærer særligt godt om.

Ifølge Wall Street Journal er det en generel mangel på salgshits, der har fået EA ud i uføret.
Avisen skriver, at EA har de højeste udviklingsomkostninger i spilbranchen, og at selskabet nu er i gang med at omlægge forretningen, så man fremover vil koncentrere sig om færre nye titler.
Men situationen er netop den, at det er de få fede spil, der dominerer spilmarkedet i dag.

Ifølge aktieanalytikeren fra Signal Hill Group, Todd Greenwald, der følger spilmarkedet, sælger de for tiden to eller tre største spil fint, mens der ikke er noget salg i ret meget andet på spilfronten.

"Modern Warfare 2" og andre storsælgere suger luften ud af resten af markedet,” lyder aktieanalytikerens kommentar.

Modern Warfare 2 er fra det fusionerede ActivisionBlizzard, der ud over det storsælgende krigsspil også har indkomstmæssige malkekøer som World of Warcraft og Guitar Hero i stalden.

Electronic Arts havde ud over Left4Dead2 baseret julesalget på titler som Rockband, Brutal Legend samt Dragon Age, der trods fine anmeldelser ikke har formået at kravle til tops på salgslisterne.

Den situation gør ifølge analytikeren EA mere sårbar overfor markedsmekanismerne i de nuværende dårlige tider, hvor folk kun køber tophit-spillene, men sparer de andre spil, de måske ellers ville have købt.

Electronic Arts har imidlertid en del succes med at sælge spil online direkte til forbrugerne. Desuden har selskabet kastet sig over forlagsvirksomhed med e-bøger og vil med opkøb af firmaet Playfish prøve at skabe sig et udkomme indenfor den særlige del af spilmarkedet, der handler om sociale netværk.

På trods af den faldende kurs på EA mener Jyske Bank, at EA fortsat er et interessant sted at investere sine aktiekroner. I en frisk analyse af spilfirmaet fastholder banken sin køb-anbefaling af EA-aktien.

”Hvorfor? Overordnet set bevæger EA sig i den rigtige retning: 1) Omkostningsbasen er reduceret mærkbart, 2) Organisationen har fokus på at udvikle færre men bedre spil og 3) EA har succes med at sælge digitalt indhold direkte til forbrugerne,” skriver bankens it-analytiker Robert Jakobsen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job