Nej til markedspladser fra IT-gigant

Markedspladser er det store hit i den elektroniske handel mellem virksomheder, men alligevel udslår en af IT-branchens store sig brugen af de markedspladser, der allerede eksisterer. Sun takker nej til branchens etablerede markedspladser.

Sun er hårdere ramt af dotcomkrisen end de andre hardwareleverandører. Virksomhedens servere var de foretrukne hos dotcom'erne og krisen har gjort ondt. Sun fyrer 4.000 ansatte og skal spare 600 millioner dollars. Et af midlerne er internettet. Sun vil begynde at foretage hovedparten af sine indkøb over internettet, men gøre det på sin egen markedsplads.


Virksomheden laver sin egen markedsplads, hvor leverandørerne kan lægge tilbud ind og læse udbud. Indkøbschefen fra Sun - Sonia Syngal - fortæller, at når Sun for alvor begynder at bruge sin egen markedsplads, regner de med at bruge meget af deres årlige indkøbsbudget på 9 milliarder dollars på markedspladsen.


"Jeg får vel omkring 30 opringninger om ugen med tilbud om at komme med på markedspladser. Men vi kan ingen fordel se i at dele indkøbsinformationer med vore konkurrenter. Vores evne til at kontrollere indkøbsprocesserne og opbygge samarbejdssystemer er et konkurrencefortrin", udtaler Syngal til Financial Times.


Hun peger på, at det er et stort problem for markedspladserne, at den information, en kunde lægger ud, kan læses af alle - både leverandører og konkurrenter. Sygal fortæller, at en privat markedsplads giver større mulighed for f.eks. at forberede partnerne på en auktion og afbalancere systemet, så det ikke per automatik er den laveste pris, der vinder. Sikkerhed, kvalitet og andre parametre kan også lægges ind og have forskellig vægt.


Sun præciserer at deres markedsplads skal bruges til indkøb af specialdele og -produkter. Ikke-strategiske varer som f.eks. kontorartikler kan Sun ifølge deres indkøbspolitik godt købe på markedspladser eller via direkte forhandlinger.


(Kilde: digi.no)

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S