Google Adwords, Amazon og dansk ydmyghed sender 123hjemmeside ud i Europa

De danske hjemmesidebyggere har fundet en simpel model, som nu skubbes til fire nye europæiske markeder.

Artikel top billede

Siden 2003 har 123hjemmeside gjort det yderst simpelt at lave hjemmesider, hvis man intet aner om webdesign. Nu får endnu flere brudepar, hundekenneler og familier ude i Europa mulighed for at prøve tjenesten.

I sidste uge udvidede 123hjemmeside sit marked til Finland, Italien, Spanien og Frankrig. Firmaet er allerede til stede i Norge, Sverige, England og Holland.

“Den bedste kilde til vækst er at skabe flere salgskanaler. Vi var nået til et niveau i Danmark, hvor det begyndte at blive for dyrt for os at købe nye kunder. Men så er det heldigt, at vores forretning er meget skalerbar,” siger administrerende direktør Morten Elk med et smil.

Men hvad kræver det egentlig at spise sig ind i det europæiske marked land for land? Ingredienserne er: Amazon, Google Adwords, udenlandske studerende og lokaltilpassede produkter.

“Vi har efterhånden en fasttømret måde at udrulle til nye områder. Det er et digitalt produkt, så vi har ikke brug for logistik. Til gengæld har vi brug for at få vores portal oversat. Det har vi et fast bureau til her i Danmark. Så skal vi have de mest almindelige betalingsmuligheder i landet sat op, og så har vi brug for at kunne sælge domæner. Det sørger vores partner Ascio for. Det er nødvendigt med hjælp, for der er mange forskellige krav i de forskellige lande,” siger Morten Elk.


Styres fra skyen og København

Men med de manøvrer er 123hjemmeside kun til stede i et nyt land. De har ingen kunder.

De kommer via partnere.

“Vi går gennem partnere. På flere måder. En af vores vigtigste kanaler er Google Adwords. Det er simpelt, og så kan man sidde i Toldbodgade i København og styre det franske marked,” siger Morten Elk.

Firmaet er kunde hos Google, der hjælper med at oversætte kampagnerne.

Den anden partnerstrategi er via samarbejdspartnere som Netavisen i Norge, Spray i Sverige og Jubii i Danmark. Jubii som Morten Elk og hans bror Jacob i øvrigt har købt sig ind i.

De elsker at blive serviceret

Har i ikke også brug for supportere i de nye sprogområder?

“Jo, der plejer vi at bruge studerende fra de pågældende lande, som studerer i København. I øjeblikket har vi cirka 10 stykker ansat, som arbejder hjemme og mødes en gang i mellem. De deltager også, når vi ruller ud i de nye områder og er med til at validere de oversættelser, som vi får fra bureauet. På den måde kender de også systemet fra starten,” siger Morten Elk.

Alt styres altså fra Danmark. Bort set fra hosting. Den er delt mellem Ballerup og skyen.

“Vi har hovedparten stående på vores egne servere hos Interxion, og så bruger vi også cloud. Det er især til billedhåndteringen, at skyen er oplagt. Efter vi gik fra at vise billeder i 400x400 pixels til fuldskærmsvisning, fylder de op til 1MB per billede. Det er dyrt at hoste og tungt at distribuere, og der er ikke nogen grund til at arbejde på sin egen løsning, når der findes den løsning,” siger Morten Elk

123hjemmeside ligger i Amazons sky.

Det lyder forholdsvist simpelt at lave en europæisk udrulning. Hvorfor ruller i ikke ud på hele kontinentet med det samme.

“Vi er bekymret for, at hvis vi tager dem på en gang, så risikerer vi, at man ikke giver det enkelte marked den omhu, som det fortjener. Da vi for eksempel begyndte i Sverige og Norge, kunne vi se, at det gik meget langsommere i Sverige end i Norge. Vi brugte noget tid, og fandt ud af, at svenskerne spurgte til noget der hedder direktebetaling. Det gav hurtigt resultater, at vi tog os tid til at løse det problem”.

Har i stødt på andre ønsker, krav eller kulturelle forskelle i de forskellige markeder?

“Nej, det har vi ikke. Det eneste vi har konstateret er, at vi har meget mindre gennemslagskraft på engelsk end på de lokale sprog. Det kan selvfølgelig hænge sammen med, at der er mere konkurrence på engelsk, men det har også en betydning, at vi henvender os til dem på deres lokale sprog. Det giver en bedre service. Det er ikke noget en amerikaner bliver benovet over. De forventer bare, at det er tilgængeligt på engelsk. En dansker eller en anden europæer føler sig meget mere serviceret ved at få en lokal oplevelse på sit eget sprog," siger Morten Elk.

"Det betyder nok også, at vi er mere tilbøjelige til at fortsætte i Europa end at forsøge os i USA," siger han.

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP-arkitekt

Nordjylland

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S