DSBs billetsystem mangler processor-kraft

Forlængede svartider, som personalet oplever som nedbrud, har i de sidste par måneder præget DSBs billetsalgssystem ROSA.

"Rosa er nede - igen."

Sådan sukkede flere medarbejdere i DSBs kiosker og billetkontorer, da billetsystemet, som styrer alt fra salg af tozones togbillettter til rabatkort-ordninger, ikke kunne kontaktes i fredags. Dermed var det umuligt at købe billetter alle andre steder end i automaterne.

»Det sker desværre jævnligt - og næsten altid om fredagen, når der er allermest travlt,« fortæller en medarbejder hos DSBkiosken ved Sjælør Station i København.

DSBs it-driftshef Søren Bech Petersen oplyser overfor ComON, at ROSA, som salgssystemet hedder, sådan set kun var nede kortvarigt en enkelt gang i dag, og det kom op at køre igen efter ti minutter.

»Men derudover har vi haft nogle problemer med lange svartider,« siger han, og erkender i samme åndedrag, at lange svartider ofte opfattes som totale nedbrud hos brugerne.

De forlængede svartider skyldes ifølge it-driftstchefen, at DSB før sommerferien tog nogle andre systemer i brug på samme server, som driver salgssystemet. Dermed blev maskinen spændt så hårdt for, at den knapt kan følge med, når der blev lagt særligt stor pres på ROSA. Fredag er traditionelt den store spidsbelastningsdag for DSB.

»Salgssystemet overholder sådan set vores mål for oppetid, men når det gælder svartider, er det ikke helt med. Problemet med for lav kapacitet på serveren er vi i gang med at løse, men det har desværre trukket ud,« siger Søren Bech Petersen.

Serveren, der får ROSA til at tale for langsomt, er en Fujitsu Prime Power Unix-maskine. DSB regner med, at en planlagt udbygning af processorkraft og IO-kapacitet vil løse svartidsproblemerne inden for en overskuelig fremtid.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv sektionsleder for Open Source Intelligence, OSINT, i PET

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly