DSBs billetsystem mangler processor-kraft

Forlængede svartider, som personalet oplever som nedbrud, har i de sidste par måneder præget DSBs billetsalgssystem ROSA.

"Rosa er nede - igen."

Sådan sukkede flere medarbejdere i DSBs kiosker og billetkontorer, da billetsystemet, som styrer alt fra salg af tozones togbillettter til rabatkort-ordninger, ikke kunne kontaktes i fredags. Dermed var det umuligt at købe billetter alle andre steder end i automaterne.

»Det sker desværre jævnligt - og næsten altid om fredagen, når der er allermest travlt,« fortæller en medarbejder hos DSBkiosken ved Sjælør Station i København.

DSBs it-driftshef Søren Bech Petersen oplyser overfor ComON, at ROSA, som salgssystemet hedder, sådan set kun var nede kortvarigt en enkelt gang i dag, og det kom op at køre igen efter ti minutter.

»Men derudover har vi haft nogle problemer med lange svartider,« siger han, og erkender i samme åndedrag, at lange svartider ofte opfattes som totale nedbrud hos brugerne.

De forlængede svartider skyldes ifølge it-driftstchefen, at DSB før sommerferien tog nogle andre systemer i brug på samme server, som driver salgssystemet. Dermed blev maskinen spændt så hårdt for, at den knapt kan følge med, når der blev lagt særligt stor pres på ROSA. Fredag er traditionelt den store spidsbelastningsdag for DSB.

»Salgssystemet overholder sådan set vores mål for oppetid, men når det gælder svartider, er det ikke helt med. Problemet med for lav kapacitet på serveren er vi i gang med at løse, men det har desværre trukket ud,« siger Søren Bech Petersen.

Serveren, der får ROSA til at tale for langsomt, er en Fujitsu Prime Power Unix-maskine. DSB regner med, at en planlagt udbygning af processorkraft og IO-kapacitet vil løse svartidsproblemerne inden for en overskuelig fremtid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere