Rejser, koncertbilletter og tøj er nogle af de mest populære varer på nettet. Det viser en ny analyse om befolkningens køb af varer på internettet fra Danmarks Statistik. 59 pct. af befolkningen har handlet på nettet i det sidste år, og mere end hver anden dansker har e-handlet i de sidste tre måneder.
Der er tale om en markant vækst i løbet af et år. I en analyse fra 2006 havde 43 pct. af mændene og 33 pct. af kvinderne handlet online i den sidste måned. Det er nu steget til henholdsvis 57 og 49 pct. i den seneste undersøgelse.
Der er store regionale forskelle i den danske e-handel. Kun hver tyvende nordjyde køber dagligvarer på nettet - mens det er hver tiende på Sjælland. Nordjyderne køber til gengæld mere fritidsudstyr og spiller også mere på nettet. Københavnerne køber flest ferierejser og flere finansielle ydelser online.
Væksten i e-handlen kommer samtidig med en stagnation i den fysiske handel. I en engelsk undersøgelse fra Fujitsu svarer 51 pct. at de køber mindre end for et år siden som følge af den stramme økonomi. 49 pct. sparer på tøjindkøb, 37 pct. sparer på cd'er og dvd'er, mens 29 pct. sparer på bøger. Men alligevel vil 32 pct. købe mere online i år.