En ny undersøgelse fra Handelshøjskolen i Århus viser at 15 procent af de danske mobilkunder har klaget over deres teleselskab mindst tre gange i det sidste år. Kunderne mener generelt, at kvaliteten af selskabernes produkter og service er svær at gennemskue.
Teleselskabet Telmore klarer sig bedst i undersøgelsen med flest tilfredse kunder.
»Mere overraskende er det, at Sonofon, der har været blandt de bedst placerede teleselskaber, nu har taget et styrtdyk i kundetilfredsheden. Telia og Orange, der fusionerede 1. januar 2005, har derimod opnået størst fremgang blandt alle selskaberne i undersøgelsen,« siger lektor Jacob Eskildsen fra Handelshøjskolen i Århus.
Målingen Dansk KundeIndex bruger en model til måling af kundetilfredshed, der er udviklet på initiativ af EU-Kommissionen og bruges i 12 europæiske lande.
»Noget tyder på, at mobilselskaberne skal blive bedre til at håndtere klagerne. De kunder, der har klaget, har i gennemsnit klaget 3,5 gange, så de har ikke fået løst deres problem første gang. Og klagerne er markant mere utilfredse med deres teleselskab end de øvrige kunder. Sådan behøver det ikke at være,« siger Jacob K. Eskildsen til MetroXpress.