Danskerne vil have nyheder på Nettet

Hver tredje dansker på Nettet benytter Internet til at få nyheder. Men de er ikke villige til at betale for nyhederne, viser en ny undersøgelse fra Gallup.

Hele 74 procent af de danske Netbrugere benytter Internet til at få nyheder samtidig med, at 16 procent af brugerne modtager et eller flere nyhedsbreve via e-mail. Det viser en ny undersøgelse, som er foretaget af Gallup iPanel for Berlingske Tidende.


Alligevel anser hele 85 procent af netbrugerne, at TV er en af de vistigste nyhedskilder. Kun 28 procent af de danske netbrugere vurderer at Internet hører til blandt deres vigtigste nyhedskilder. Gallup iPanel vurderer, at årsagen hertil er, at Internet ikke opfattes nær så troværdigt som eksempelvis radio og TV. Kun 54 procent af brugerne føler generelt at de kan stole på de nyheder og informationer, de modtager gennem Nettet.


De mest populære nyhedstjenester på Nettet er de traditionelle medier. Undersøgelsen viser, at DR og TV2 er de ubetinget mest populære online-nyhedstjenester. Omkring en tredjedel af brugerne besøger enten DR eller TV2's hjemmeside mindst en gang ugentligt for at finde nyheder. De etablerede dagblade følger lige efter med 17 procent for Jyllands-Posten, 13 procent for Politiken og 10 procent for Berlingske Tidende.


Den store efterspørgsel på Nyheder betyder dog ikke, at brugerne er villige til at betale for nyhederne. Hele 86 procent af brugerne siger, at de ikke vil betale - ikke engang et mindre beløb - for at modtage nyhedsbreve. Kun 7 procent vil være villige til at betale. Blandt de, som ville være villige til at betale, er det kendetegnende, at de vil betale for at få nyheder om en emne, der i særlig grad interesserer dem.


Gallups undersøgelse er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af de 53 procent af danskerne, som går på Nettet hjemmefra. I alt 3.473 mennesker har deltaget i undersøgelsen.


(Kilde: Gallup)

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension