EU anklager IT- og Telestyrelsen for overregulering

EU-Kommissionen mener at IT- og Telestyrelsen i Danmark hæmmer teleselskabernes konkurrenceevne med overdreven regulering.

EU bliver ofte anklaget for at være et bureaukratisk monster, der udsender endeløse baner af unødvendige direktiver og regler for erhvervslivet. Men nu er det EU-Kommissionen, der anklager de danske myndigheder for overregulering.

EU-Kommissionen har sendt et brev til IT- og Telestyrelsen, der opfordres til at at tage sit reguleringstiltag for terminering af opkald til numre hos operatører, som tilbyder overtakseringstjenester, op til fornyet overvejelse.

I modsætning til de nationale tilsynsmyndigheder i andre EU-medlemsstater regulerer IT- og Telestyrelsen prisen på disse tjenester, som den fastsætter på samme niveau som for "almindelige" termineringstjenester.

På almindelig dansk handler sagen om de gebyrer, som teleselskaber opkræver af hinanden for at stille opkald igennem til deres egne abonnenter. Disse såkaldte termineringstakster er reguleret i alle EU-lande.

Termineringen af opkald til fastnetsabonnenter kun kan foretages af operatøren for det net, som abonnenten er tilsluttet. Eftersom modtageren af opkaldet normalt ikke bekymrer sig om prisen på opkaldstermineringen, som betales af den, der ringer op, kan operatørerne opkræve høje termineringsgebyrer.

Men når det gælder leverandører af overtakseringstjenester som f.eks. telefonafstemninger ser situationen noget anderledes ud, fordi tjenesteleverandøren selv er klar over gebyret og har mulighed for at skifte operatør.

EU-Kommissionen mener derfor ikke, at det er nødvendigt at regulere termineringstaksterne til denne form for tjenester. En overdreven regulering indebærer unødvendige omkostninger for de regulerede selskaber og kan også hæmme deres konkurrenceevne, lyder meldingen fra EU.

»På dette stadium er jeg ikke overbevist om, at situationen i Danmark er så anderledes i forhold til resten af Europa, at det gør det berettiget at regulere terminering af opkald til overtakseringstjenester. Det er grunden til, at Kommissionen nu anmoder IT- og Telestyrelsen om at genoverveje sit tiltag og bringe det i overensstemmelse med den bedste praksis i Europa,« siger Viviane Reding, EU's kommissær for telekommunikation.

IT- og Telestyrelsen opfordres i brevet til at foretage en ny vurdering af, om de forpligtelser der er pålagt TDC, er forholdsmæssige og begrundede, og i mellemtiden tilbagekalde den priskontrolforpligtelse, der er pålagt TDC's termineringstjenester for opkald til tjenesteleverandører.

»Selskaber, der yder overtakseringstjenester, er klar over deres termineringsomkostninger og kan skifte til den operatør, som tilbyder de bedste priser. Derfor er det et spørgsmål, om der overhovedet er behov for at regulere disse tjenester,« lyder meldingen fra konkurrencekommissær Neelie Kroes.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere