EMI-chef åbner døren for fildeling

Pladeselskaberne skal ikke sagsøge fans, der deler musik via internettet, siger den tidligere Google-boss, Douglas Merrill, der er ny chef for EMI Music's digitale division. Faktisk er han i tvivl om, hvorvidt fildeling overhovedet er er en dårlig ting for kunstnerne.

Film- og musikindustrien har indledt en global jagt på fildelere i forsøget på at minimere piratkopiering. Forslag om at internetudbyderne skal udstede advarsler og eventuelt lukke for piraters internetadgang, har suppleret de mange civile søgsmål, som industrien igennem tiden har valgt at iværksætte.

Nu melder den nyudnævnte chef i et af verdens fire største pladselselskaber sig ind i debatten. Tidligere Google-boss Douglas Merrill, der i onsdags blev præsenteret som ny leder af den digitale division i EMI, sætter spørgsmålstegn ved, om fildeling overhovedet er en dårlig ting for musikbranchen.

»For eksempel er der undersøgelser, som viser, at fildeling rent faktisk er godt for kunstnerne. Ikke dårligt for kunstnerne. Så måske skulle vi ikke forsøge at stoppe det hele tiden,« lyder det fra Merrill.

Han forlod et job som vicepræsident for Googles udviklingsafdeling for at give sig i kast med udfordringerne i den digitale musikverden. Og han er klar over, at pirateriet er én af dem.

»Selvfølgelig er der pirateri, som er ganske destruktivt, men igen - jeg synes, at undersøgelserne viser, at nogle gange kan fildeling være ok. Vi bliver nødt til at prøve at forstå, hvornår det er godt, og hvornår det er skidt... At sagsøge fans virker ikke som en vinder-strategi,« siger Merrill til Cnet.

Den nye chef mener, at EMI, der er det mindst af de såkaldte "four top major labels", bør være åbne over for nye muligheder. Med andre ord vil han have, at selskabet eksperimenterer. Filosofien går ud på, at pladeselskaberne må være villige til at begå fejl for at lære nye ting om det digitale musikmarked.

»Man er nødt til at være villig til at sige: 'Jeg troede, at det var X, men det var forkert. Det var i virkeligheden Y'. Man bliver nødt til at have det ok med at fejle, for de fleste af de ting, vi kommer til at prøve, vil ikke virke«, siger Merrill og understreger, at han er åben over for alle idéer. Også dem, der minder om TDC's nye tiltag med gratis musik til bredbånds- og mobilkunder.

»Der er mange andre muligheder... vi skal prøve dem alle. Vi bør se på, hvad undersøgelserne så siger og følge det. Følge vores brugere og så lade dem guide os,« uddyber Merrill over for Cnet.

Han oplyser, at skiftet fra internetbranchen til musikindustrien ikke har noget som helst med hans gamle arbejdsgiver at gøre.

»Jeg flygter ikke fra Google. Jeg søger hen imod en mulighed for måske at hjælpe med at ændre verden«.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S