Kbh Lufthavn: Bliv hjemme

En reklamekampagne for videokonferencer i Københavns Lufthavn har vakt harme hos flyselskaberne. Men NetConnect, der står bag kampagnen, forstår ikke kritikken.

»Hvorfor rejse for at mødes?« Sådan lyder budskabet på store reklametavler, der er opsat flere steder i Københavns Lufthavn. Kampagnen skal få erhvervsfolk til at bruge videokonferencer fra firmaet NetConnect Systems fremfor dyre forretnings-rejser. I reklamens tekst hedder det blandt andet: »Spar rejsetid og penge - tag hurtigere og bedre beslutninger«.

Men placeringen af reklamerne i lufthavnen har vakt harme hos flyselskaberne, der ikke holder sig tilbage med kritikken.

»En ting er at lufthavnen er så grådig, så man får tårer i øjnene... Med mindre, at det er en smutter, at reklamen er kommet op i lufthavnen, er det da topmålet af dumhed at have reklamerer i en lufthavn for ikke at rejse,« siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner, til rejsebranchens magasin Take Off.

Det er ikke Københavns Lufthavns selv, der godkender annoncerne, men derimod et eksternt reklamebureau.

Ifølge Københavns Lufthavns kommercielle direktør Henrik Busch er det fastlagt i kontrakten med koncessionshaveren, at reklamerer for produkter som konkurrerer med flyselskaberne ikke tillades, hvis Københavns Lufthavn oplever reklamen som direkte truende for lufthavnens eller kundernes omsætning og indtjeningsgrundlag.

»Vi giver megen frihed og censurerer ikke reklamer i lufthavnen. Men i denne sag mener jeg, at det er en fejl, at den er smuttet igennem. Den burde have været stoppet,« siger Henrik Busch.

Landechef Allan Rabe fra NetConnect fortæller at kampagnen har kørt i et halvt års tid, også i andre nordiske lufthavne.

»Vi kan på ingen måde få folk til at stoppe med at rejse. Nogle af vores kunder spare på rejsebudgettet ved at bruge NetConnect på telefon- eller videomøder, men vi tror at de på længere sigt vil have den samme rejseaktivitet - de rejser bare bedre. Dette skal forstås på den måde at de simpelthen kan nå mere business, hvilket er lig med flere rejser. De slipper dog for alle 'de indledende' fysiske møder der nemt kan klares online,« siger Allan Rabe til ComON.

Han undrer sig over kritikken fra flyselskaberne og mener ligefrem, at videomøderne kan hjælpe rejsebranchen - f.eks. hvis der opstår en strejke som den, der lammede SAS tidligere på året.

»Hvis man bliver nødt til at aflyse igen på grund af strejke får de naturligvis mange utilfredse forretnings-rejsende hvis møder allerede er arrangeret. SAS kan så vælge at have en meget sur kunde eller afhjælpe deres problem lidt. Vi stiller gerne vores services gratis til rådighed såfremt en sådan situation opstår således at de forretnings- rejsende trods alt kan få afholdt deres allerede bestilte møde og uden omkostning for dem,« siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere