En stribe nye iPods og forbedret batteritid til iPhone

Apple lancerede her til aften en hel stribe nye iPods, samtidig lancerede Apple ny software-opdatering til iPhone og iPod touch.

Steve Jobs havde også nye iPods med sig på scenen i San Francisco og der var masser af spændende nyt for iPod fans. Det blev til en ny og fladere iPod classic, en ny iPod touch, der for alvor springer ud som spillekonsol med en række nye spil, en ny iPod shuffle og iPod nano i ni nye farvevarianter.

Den gode gamle iPod Classic som vi har kendt og elsket siden introduktionen af den originale iPod i 2001, er nu blevet endnu tyndere end tidligere og er blevet indskrænket til bare en udgave. Væk er 160GB modellen og tilbage er altså en nu lidt slankere 120GB model.

Den helt store formmæssige ændring finder vi på iPod nano, der dog ikke bringer noget designmæssigt overraskende med sig hvis man har kigget med på rygtesiderne den sidste tid. Den lille afspiller har fået lidt af sin gamle aflange form tilbage men er nu blevet endnu tyndere end tidligere og oval. Samtidig er den klædt elegant i glas og aluminium. En ny "høj" skærm præger nu den slanke afspiller der også har fået indbygget accelerometer som storebror Touch, så man nu kan se billeder og video i landskabs mode. Ifølge Steve Jobs kan den klare 24 timers musikafspilning og 4 timers video på en opladning.

Apple har med iPod nano også virkelig gjort noget ud af miljøtankerne efter den lange kamp med Greenpeace og gjort nano'en så grøn som muligt.

iPod nano lanceres i 8 og 16 GB versioner i ni nye farver og finder vej til butikkerne i de nærmeste dage.

iPod Touch har også fået en overhaling på flere områder. Endelig har den fået indbygget højtaler og en ny volumekontrol på siden af enheden er det også blevet til.

Dertil kommer at iPod touch springer ud som ægte spilkonsol, blandt andet med titler som Spore Origins, Real Soccer 2009 og Need for Speed, som kan købes via App store. Steve Jobs betegnede den nye iPod touch som den sjoveste iPod nogensinde.

Desuden har iPod touch fået en indbygget højttaler til "casual listening" og Nike+ er nu bygget ind i iPod touch.

iPod touch kan klare 36 timers musik og seks timers video og kommer i 8, 16 og 32GB versioner til priser fra 1599 kr. til 2799 kr.

iPod shuffle lanceres også i fem nye farver, med kapacitet på 1 eller 2 GB.

Endelig lancerede Apple i aftes Software Update 2.1 til iPhone og iPod touch og lover med opdateringen at fjerne fejl med dårlige forbindelse på iPhone 3G og fejl i programmer, der crasher.

Samtidig skulle Software Update 2.1 til iPhone og iPod touch forbedre batteritiden markant ligesom backup-funktionen er blevet en del hurtigere. Endelig er der en række mindre bug fixes.

Den nye opdatering frigives på fredag og er gratis for alle med version 2.0 software.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil