Ny teknologi tiltrækker ikke kunder

Hvorfor går skidt i IT-branchen? Det er fordi IT-virksomhederne har fokus det forkerte sted. De prøver stadig at sælge teknologi - men kunderne er trætte af at høre om nye produkters lyksaligheder.

IT-virksomhederne skal fortælle deres kunder, præcis hvorfor det er, at en ny investering kan få kundens aktiekurs i vejret. For først da lukker beslutningstagerne op for pengekassen.


Sådan lyder konklusionen på en rapport udarbejdet af PR-bureauet Marks and Brands, der er specialiseret i kommunikationsstrategier for IT- og televirksomheder.


Ifølge rapporten er der ingen tvivl om at netop IT- og telekommunikationsvirksomhederne sidder med de værktøjer, som kommer til at danne fundamentet i fremtidens netværkssamfund. Det ved kunderne også godt, men hvordan de skal bære sig ad med at omforme investeringer i konkret hard- eller software til store, smukke tal på regnskabernes bundlinie, er ikke så indlysende.


Hidtil har IT-leverandørerne fortalt deres kunder, hvordan ny teknologi kunne effektivisere produktionen. Men det er ikke længere nok. Nu skal IT-virksomhederne lære at blive kundernes sparringspartnere på forretningsområdet; de skal sætte sig grundigt ind i kundernes virksomheder, således at de kan rådgive om andet end teknologi og være med til at lægge virksomhedernes strategi for det 21. århundrede.


Rapporten fra Marks and Brands er baseret på tal, der bl.a. viser, at mere end hver anden IT-chef i store danske virksomheder er utilfreds med sin IT-leverandør. Det faktum skal der ændres på, hvis IT-branchen vil vende den negative kurve, der tegner branchen lige nu. Det bliver et stort spring for IT-virksomhederne. "Som udviklingen fra at være jægere til at blive agerdyrkere," skriver Niels Elmark, forfatter til rapporten og direktør for Marks and Brands.

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Contract & Vendor Manager

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S