Minister: Spam-bøder skal 13-dobles

Forbrugerminister Lars Barfoed støtter Forbrugerombudsmandens ide om at sætte bøderne for spam op fra det nuværende niveau på otte kroner til 100 kroner per mail eller sms.

Der skal slås hårdt ned på elektroniske urostiftere. Det mener forbrugerminister Lars Barfoed, der i et svar til Folketingets erhvervsudvalg erklærer sig parat til at sætte bøderne for spam op fra det nuværende niveau på otte kroner per mail eller sms til 100 kroner.

I forbindelse med vedtagelsen af en ny markedsføringslov har forbrugerombudsmanden foreslået at straffen for at udsende spam skal være 100 kroner per besked og det erklærer ministeren sig nu enig i.

Det nuværende niveau på otte kroner er fastsat efter en Højesteretsdom mod teleselskabet Debitel, der blev idømt en bøde på 400.000 kroner for at have udsendt spam-sms'er til knap 50.000 kunder hos konkurrenten Telmore. Med et bødeniveau på 100 kroner skulle Debitel have betalt 5 millioner kroner for deres udåd.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere