Det er ikke mere end et par timer siden, at ComON kunne berette, at et socialt netværk på nettet - med danske rødder - ville erobre verden.
Nu bliver endnu to danske internetsatsninger varslet. Det gælder henholdsvis og Seek4fitness.
Hvor firmaet, der gik i luften tidligere i dag, Join the family, bruger familien som omdrejningspunkt, så er de nye siders plan at skabe et fællesskab omkring sport.
»Vi vil binde brugere sammen fra hele verden i formålsbaserede netværk - i modsætning til de mange generiske sociale medier, hvor der hurtigt kan komme for meget støj i form af quizzer, tests, jokes og videoklip. Netværk som Facebook og MySpace har i den grad banet vejen, men vi tror på, at vores koncept er mere langtidsholdbart,« siger Kim Espersen, der er administrerende direktør i Seek4.
Derfor skal Seek4fitness fyldes med nyheder og events om fitness og sundhed. Desuden skal det være muligt at hente træningsprogrammer, diæter og for eksempel kaloriemålinger. Det er også tanken, at jobopslag inden for branchen skal annonceres.
Den anden portal: Seek4soccer er på sammen måde fokuseret omkring fodbold.
Seek4 i Hjørring, der står bag initiativerne, varsler endnu 40 portaler, som skal søsættes. Indtil videre er de to portaler oversat til ni forskellige sprog. Senere kommer sider som Seek4cars og Seek4travel.
Portalerne kommer også til at fungere som et udstillingsvindue for Seek4. Firmaet håber nemlig, at det er muligt at sælge portalerne som white label. Det vil sige, at et mediehus eller en organisation køber portal-systemet og søsætter det med eget navn og annonce-system.
Tidligere på året gik et andet dansk foretagene også online. Wopsay gik i luften med en tjeneste, hvor det primært gik ud på at vurdere og bedømme sine venner.