SPAMfighter henter overskud på dovne og fyldte diske

Spam er ikke længere det eneste, der skal frygte SPAMfighter.

SPAMfighter kom til verden som bekæmper af spam. Men i dag kæmper firmaets produkter også spyware, virus og langsomme harddiske. Det seneste skud på stammen er programmet FULL-DISK fighter, der rydder op i overflødige filer. 

Halvdelen af SPAMfighters omsætning kommer i dag fra de såkaldte utilities, fortæller direktør Henrik Sørensen som kommentar til den netop offentliggjorte årsrapport. SPAMfighter havde i 2010 et overskud på cirka to en halv millioner kroner.

"Vi har flyttet fokus fra ren sikkerhed til også at omfatte tilbehørsprogrammer og utilities. SLOW-PCfighter var nok vores største produkt i 2010. Vi startede op med de utilities i midten af 2009, og salget eksploderede ret hurtigt, hvilket betød, at vi fik opmærksomhed fra konkurrenterne. Det er det marked, som vi nu forsøger at forsvare," siger Henrik Sørensen.


Jeg får ikke bank

Den hårde konkurrence kan aflæses i regnskabet. Selv om overskuddet altså var to millioner kroner i 2010, så er det et tydeligt fald fra 2009, hvor overskuddet var otte millioner kroner.

"Det hænger nok sammen med, at vi har oppet vores udviklingsafdeling i Ukraine. Vi har brugt mange penge på produktudvikling, og så har det også været nødvendigt at skrue op for marketing i flere lande. Men det mindre overskud skal også ses i lyset af, at 2009 var et ekstraordinært godt år for os," siger direktør Henrik Sørensen.

Derfor er direktøren godt tilfreds med overskuddet og forventer et lignende i år.

"Det er ikke sådan, at min partner kommer hjem og slår mig oveni hovedet," siger han spøgende med henvisning til sin kompagnon Martin Thorborg, der har bosat sig i Florida for at fremme SPAMfighters position derovre.

Det er dog fortsat Europa, der er SPAMfighters stærkeste marked, selv om der var tydeligst vækst at spore i Asien i 2010.

SPAMfighter beskæftiger mellem 60-65 personer i Europa, USA og Asien.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S