Shg.dk hiver Forbrugerklagenævnet i retten

Forbrugerklagenævnet kræver, at Shg.dk betaler forsendelsesomkostninger fra USA. En principiel sag, som Shg.dk nu vil have for en domstol.

Forbrugerklagenævnet vil have Shg.dk til at betale 1.499 kroner i forsendelsesomkostninger til en kunde, der sendte en defekt bærbar computer retur fra USA. Det vil Shg.dk ikke, der nu går rettens vej for at slippe for regningen.

Det store beløb kommer, fordi kunden havde købt den bærbare computer i Danmark. Kort tid efter rejser han til USA, hvor computeren går i stykker. Derfra sender han den med kurer retur til Shg.dk i Danmark. Kunden hævder, at han telefonisk aftalte med Shg.dk, at de skulle betale for forsendelsen. Nu nægter Shg.dk at refundere kunden de 1.499 kroner.

Shg.dk har til Forbrugerklagenævnet sagt, at det ikke var aftalt med kunden, at det var Shg.dk der skulle betale for forsendelsen. De vil heller ikke acceptere, at kunden har valgt en meget dyr måde at sende computeren på.

»Vi anfægter, at kunden har valgt en forsendelsesmåde, der var seks gang dyrere end det almindelige postvæsen. Vi burde ikke have tabt sagen,« siger administrerende direktør i Shg.dk Thomas Falborg.

Han vil have sagen i retten, fordi den har principiel betydning. Det vil have store omkostninger for en forhandler, hvis en kunde sender en vare retur fra udlandet og også vælger en dyr måde at sende varen retur på. Han mener, at Shg.dk klart vil vinde en retssag.

»Det er så godt som sikkert, at vi anker sagen. Det strider mod min sunde fornuft, at en kunde skal kunne bære sig ad på den måde,« siger Thomas Falborg.

Forbrugerklagenævnet kan ikke tvinge Shg.dk til at betale kundens regning. Men hvis Shg.dk ikke følger afgørelsen, vil de blive placeret på klagenævnets sorte liste. Det vil dog ikke ske så længe en domstol behandler sagen.

Forbrugerrådets chefkonsulent Benedicte Federspiel er enig i, at afgørelsen er af meget vidtrækkende. Den vil få stor betydning for andre sager i fremtiden, udtaler hun i en pressemeddelelse.

»Vi lever i en globaliseret verden, og folk bevæger sig. Derfor er denne sag så vigtig. Man kan ikke sælge folk et produkt ud fra den forudsætning, at de aldrig forlader Nørrebro,« kommer det fra Benedicte Federspiel.

Forbrugerklagenævnet har valgt at stole på kunden, der siger, at han havde en aftale om gratis forsendelse fra USA. Desuden har nævnet lagt vægt på, at der ikke er tvivl om, at der var en mangel ved computeren. Og ifølge både købeloven og EU's direktiv om forbrugerkøb har sælgeren derfor pligt til at løse problemet - uden udgift for køberen. Også selv om køberen, som i dette tilfælde, er flyttet til USA for at studere.

Klagenævnet lægger også vægt på, at sælgeren har flere alternativer til at få varen sendt til Danmark. Han kunne således have tilbudt at reparere fejlen eller bytte computeren til en ny i USA. Eller han kunne tilbyde køberen et afslag i købspris, så køberen selv kunne få repareret computeren, hvor han bor.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S