Yahoo! er forelsket i Jubii!

Dinosaurus-dating.

Yahoo! og Jubii, der tilbage i internettets unge dage stod for det fremmeste og hotteste på web, men nu har svært ved at tjene penge, går sammen i et partnerskab.

Det er den amerikanske onlineportal Yahoo!, som har valgt danske Jubii som partner til at relancere sig i Danmark. Fremover vil besøgende på Yahoo.com få vist reklamer leveret af Jubii.

”Da vi afsøgte medielandskabet for en dansk samarbejdspartner, fandt vi frem til én særdeles stærk kandidat. Beslutningen blev ikke kun truffet med gode tal på bundlinjen i tankerne, men også på grund af vores stærke tiltro til Jubiis forretningsgrundlag og forretningshåndtering og deres indsigt og kontakter i medieverdenen. Vi ser meget frem til at lade Jubii repræsentere os i Danmark,” siger Tun Pang, Expansion Markets Manager i Yahoo!

Økonomisk modgang
Hans bemærkning, der falder i en pressemeddelelse, står i skærende kontrast til den nye partners egen bundlinje. De sidste seks år har Jubii haft det ene to-cifrede underskud efter det andet. Siden 2004 har Jubii fremvist et underskud på sammenlagt 126 millioner kroner. I regnskabet for 2009 måtte revisoren påpege, at selskabets egenkapital var tabt. Samtidig faldt omsætningen fra finanskriseåret 2008 til 2009 med 60 procent.

Også Yahoo! lider trods overskud under økonomiske vanskeligheder. Jerry Yang og David Filo skabte i 1994 virksomheden, som siden er vokset til 14.000 ansatte. De fleste kender nok virksomheden for emailtjenesten, søgemaskinen Yahoo! Search og webportalen med nyheder og andet. I dag forsøger firmaet at kæmpe mod faldende omsætning og overskud ved at anskaffe sig en mere social tilgang.

Danske Jubii blev skabt i 1995 af Martin Thorborg, Kasper Larsen, Henrik Sørensen og Andreas Jürgensen og har på det seneste levet en noget omtumlet tilværelse. Virksomheden var en overgang ejet af tyske Lycos, som for to år siden solgte virksomheden til daværende direktør Peter Lundsgaard og en række danske investorer. Peter Lundsgaard fortalte dengang til Business.dk, at han havde belånt huset til op over skorstenen for at finansiere købet.

Ny strategi for Jubii
Jubii, der kalder sig landets næststørste onlinemediehus, tilbyder i dag et miskmask af forskellige services med alt mellem himmel og jord. Portalen tilbyder således både horoskoper og leder videre til dating, nyheder og meget andet. Jubii A/S varetager desuden reklamesalget på flere af Danmarks største sites, blandt andet DMI.dk og NEWS.dk.

”Vi er i fuld gang med at føre en ny strategi ud i livet, hvor varetagelsen af annoncer for en række af landets mest populære sites spiller en meget vigtig rolle. Med Yahoo!-aftalen bliver vi endnu mere attraktiv for annoncører, der vil ramme deres målgruppe bredt, men præcist på nettet,” siger Henrik Busch, administrerende direktør for Jubii.

Ifølge Jubii.dk består ejerkredsen bag Jubii A/S i dag af Jens Jakobsen (tidligere MATAS-købmand), Brødrene Morten Elk og Jacob Elk (123hjemmeside.dk og tidligere stiftere af Creuna A/S), Peter Lundsgaard (tidligere direktør for Jubii A/S) og Jens Johansen (DevelopMind og tidligere direktør i Brdr. AO Johansen A/S) samt Janus Friis (stifter af Skype m.m.).

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S