Ip-telefoner hos Musimi misbrugt

En række kunder hos ip-telefoniselskabet Musimi har oplevet at måtte betale for falske opkald til udlandet.

Musimi, der udbyder IP-telefoni, har tilsyneladende tekniske problemer. Flere brugere har oplevet, at deres konto er blevet tømt på grund af opkald til Storbritannien og flere afrikanske lande - uden at de selv har foretaget opkaldene.

En læser, som ComON har talt med, har oplevet et misbrug af sin konto gentagne gange.

»Juleaftensdag omkring klokken 12 modtager jeg en mail om at min konto er under 20 kroner og det er tid til at tanke op,« fortæller Tom Stub Christensen. Han har tænkt sig at foretage nogle opkald i forbindelse med julen, så han logger på for at tanke kontoen op.

»Jeg opdager, at der er ringet i Storbritannien. Jeg har ikke ringet til Storbritannien, så jeg beslutter mig for at tjekke min firewalls Voip log, men her er kun danske numre. Jeg frygter, mit password er blevet gættet og ændre det derfor og slukker IP-telefonadapteren,« forklarer Tom Stub Christensen.

Han kontakter derefter Helpdisken, som er den eneste mulighed Musimis brugere har for at komme i kontakt med selskabet.

Klokken 16.30 modtager Tom Stub Christensen endnu en mail fra Musimi om, at saldoen er endnu lavere en tidligere.

»Jeg logger på og kan konstatere, at en person endnu en gang har ringet fra min konto - denne gang til Somalia,« fortæller han.

Tom Stub Christensen er frustreret over misbruget og ikke mindst den tilbagemelding, han har fået fra Musimi.

»Jeg har modtaget en mail fra Musimi, hvori de skriver, de har fundet fejlen, og jeg vil blive krediteret for de opkald, jeg ikke selv har foretaget, men den mail besvarer ikke spørgsmålet, om der er tale om en hacker eller en egentlig fejl hos Musimi,« siger en frustreret Tom Stub Christensen.

Han fortæller til ComON, at Musimi har været meget sparsomme med oplysningerne.

»Jeg afventer en klar udmelding fra dem, hvor de uddyber fejlen, så jeg ved, om det er noget, der kan ske igen. Hvis den udmelding ikke kommer, overvejer jeg at finde en anden udbyder,« siger Tom Stub Christensen.

ComON har forgæves forsøgt at komme i kontakt med menneskene bag Musimi - men uden held. De svarer ikke på mails, og da vi ringede til selskabet, blev vi henvist til at sende en mail.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly