Teleselskaber skylder danskerne 50 millioner

Forbrugerne har masser af penge til gode hos de danske teleselskaber, men de fleste ser aldrig en krone. Oftest er det kundernes egen skyld, siger teleanalytiker.

De danske teleselskaber skylder forbrugerne et halvt hundrede millioner kroner. Det vurderer teleanalytiker Torben Rune i fredagens udgave af metroXpress, og omfanget bakkes op af avisens kilder i telebranchen.

Problemet opstår typisk, når kunderne opsiger et forudbetalt abonnement og enten glemmer eller ikke gider at indkræve de penge, de har til gode. I andre tilfælde kan teleselskaberne simpelthen ikke finde kunderne, der for eksempel er flyttet til en ny adresse.

»Det er os som kunder, der er for sløve. Nogle smider per automatik breve ud fra teleselskabet. Andre er ligeglade, fordi beløbet er på 60 kroner,« siger Torben Rune til metroXpress.

Det beløb, kunderne har til gode, er forsvindende lille i forhold til omsætningen på seks milliarder, lyder meldingen imidlertid fra Telia.

»Der er mange, som vi skylder penge, hvor vi ikke kan finde kunderne. Hvis en person for eksempel hedder Mads Andersen og flytter, så har vi ikke en jordisk chance for at finde vedkommende. Men vi er klar til at betale dem tilbage med en dags varsel, hvis kunden pludselig dukker op. Men nu vil vi da kigge på det en ekstra gang og se, om der er andre måder, vi kan betale pengene tilbage på,« siger Anders Monrad Rendtorff, kommunikationsdirektør i Telia, til metroXpress.

Torben Rune mener, at kunderne har al mulig grund til at være opmærksomme på problemet.

»Det er mange millioner, som trækker en betydelig rente, og dem ser kunderne aldrig. Desuden går pengene direkte ind i teleselskabet, når der er gået fem år, så der er god grund til at være opmærksom som kunde,« siger han til metroXpress.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere