Teleselskaber skylder danskerne 50 millioner

Forbrugerne har masser af penge til gode hos de danske teleselskaber, men de fleste ser aldrig en krone. Oftest er det kundernes egen skyld, siger teleanalytiker.

De danske teleselskaber skylder forbrugerne et halvt hundrede millioner kroner. Det vurderer teleanalytiker Torben Rune i fredagens udgave af metroXpress, og omfanget bakkes op af avisens kilder i telebranchen.

Problemet opstår typisk, når kunderne opsiger et forudbetalt abonnement og enten glemmer eller ikke gider at indkræve de penge, de har til gode. I andre tilfælde kan teleselskaberne simpelthen ikke finde kunderne, der for eksempel er flyttet til en ny adresse.

»Det er os som kunder, der er for sløve. Nogle smider per automatik breve ud fra teleselskabet. Andre er ligeglade, fordi beløbet er på 60 kroner,« siger Torben Rune til metroXpress.

Det beløb, kunderne har til gode, er forsvindende lille i forhold til omsætningen på seks milliarder, lyder meldingen imidlertid fra Telia.

»Der er mange, som vi skylder penge, hvor vi ikke kan finde kunderne. Hvis en person for eksempel hedder Mads Andersen og flytter, så har vi ikke en jordisk chance for at finde vedkommende. Men vi er klar til at betale dem tilbage med en dags varsel, hvis kunden pludselig dukker op. Men nu vil vi da kigge på det en ekstra gang og se, om der er andre måder, vi kan betale pengene tilbage på,« siger Anders Monrad Rendtorff, kommunikationsdirektør i Telia, til metroXpress.

Torben Rune mener, at kunderne har al mulig grund til at være opmærksomme på problemet.

»Det er mange millioner, som trækker en betydelig rente, og dem ser kunderne aldrig. Desuden går pengene direkte ind i teleselskabet, når der er gået fem år, så der er god grund til at være opmærksom som kunde,« siger han til metroXpress.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S