Ip-teleselskaber skal sikre problemfri 112-opkald

Den stigende udbredelse af ip-telefoni gør det svært for alarmcentralerne at se hvor opkald kommer fra. Nu har ip-teleselskaberne i USA fået seks måneder til at løse problemet.

Den amerikanske telestyrelse FCC kræver nu at alle leverandører af ip-telefoni skal sørge for at abonnentens adresse automatisk overføres ved opkald til alarmcentralen. Teleselskaberne har fået en frist på seks måneder til at få teknikken på plads og risikerer at FCC lukker deres net, hvis de ikke er færdige inden årsskiftet.

Problemet er, at ip-telefonerne kan gøre det meget svært for alarmcentralerne at se hvor der bliver ringet fra. I Danmark har IT- og Telestyrelsen tidligere oplyst, at det kun er dem der har taletidskort eller taler direkte via computeren, der ikke kan spores.

Hvis man har et abonnement og dermed et 8-cifret nummer, er ip-teleselskabet forpligtet til at underette myndighederne om adressen.

Men en af de største fordele ved ip-telefoner er netop, at man kan tilslutte telefonen til en vilkårlig bredbånds-forbindelse og stadig ringe fra det samme nummer.

Det betyder at man ikke kan regne med, at den person der ringer op rent faktisk befinder sig på den adresse der er registreret hos operatøren.

FCC kræver at teleselskaberne i første omgang skal give mulighed for, at brugeren kan indtaste oplysninger om, hvor man befinder sig på et givent tidspunkt, som så automatisk bliver overført til alarmcentralen når man ringer op fra ip-telefonen.

Samtidig erkender FCC dog, at der kun er tale om en midlertidig løsning på problemet. Senere skal kunderne have mulighed for at opdatere adressen automatisk uden at skulle indtaste, hvor de befinder sig. Det kræver, at ip-adressen automatisk kan konverteres til en fysisk adresse.

At der ikke kun er tale om et teoretisk problem viser en sag fra februar, hvor indbrudstyve overfaldt et ægtepar i hjemmet, men deres søn uden held forsøgte at ringe til alarmcentralen fra husets ip-telefon. Familien havde tegnet abonnement hos selskabet Vonage, som kræver at kunderne selv skal aktivere 112-tjenesten, og det har mange kunder glemt at gøre.

Det fik statsadvokaten i Texas til at anlægge sag mod Vonage, som anklages for at have fejlinformeret sine kunder om den manglende mulighed for at ringe til alarmcentraler. Vonage har netop indgået en aftale med fire af de største amerikanske teleoperatører, som skal sikre at alle kunder fremover kan foretage nødopkald.

I USA foretages alle nødopkald til nummeret 911 - og ikke 112, som i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere