TDCs erhvervskunder sorteres fra

Return to sender. Den besked modtager mange af TDCs erhvervskunder, når de forsøger at sende mails. De er blevet blacklistede af SORBS, som en lang række firmaer benytter til at holde spammails ude af indbakken.

TDCs erhvervskunder med en ADSL-forbindelse har svært ved at komme igennem med deres budskaber. Deres mails bliver nemlig stoppet af et spamfilter og sendes retur til afsenderen. Virksomheder, der benytter den internationale database, SORBS, til at sortere spammails fra, nægter at modtage de mails fra TDCs erhvervskunder. Det skriver Politiken.

SORBS er en database, som virksomheder som for eksempel Nordea slår til for at blokere e-mailadresser, der er kendt for eller blot i stand til at udsende spammails. Og SORBS-databasen tror altså, at e-mailadresserne fra mange af TDCs ADSL-kunder i erhvervslivet kan bruges til at udsende spam.

»Det er ikke holdbart, at bare fordi man er TDC-kunde, bliver man blacklistet med det samme,« siger fuldmægtig Jørgen Boberg Christensen fra Dispachørkontoret Jens Middelboe & Vibeke Kofoed i Studiestræde, København. Her begyndte de at undrer sig over at vigtige mails, firmaet sendte til Nordea, Codan og andre kunder, blev sendt retur. Det viste sig, at firmaet, grundet tekniske årsager, var blevet blacklistet i den internationale database SORBS.

»I øjeblikket er vi henvist til at faxe til visse kunder. Det duer ikke i en digital verden. Hvis det her ikke bliver løst, må vi finde en anden internetudbyder. Vi kan ikke leve med ikke at kunne komme i kontakt med vores kunder,« siger Jørgen Boberg Christensen.

TDC er opmærksom på problemet og er i dialog med SORBS.

»Det er meget alvorligt. Mail er blevet næsten lige så kritisk som telefonen for mange virksomheder,« siger Kim Høse Jensen, salgschef hos TDC Erhverv. TDC har, via dialog med SORBS, fået fjernet nogle tusinde adresser fra blacklistningen.

»Vi risikerer, at alle vores erhvervskunder med ADSL-forbindelser er ramt af problemet,« siger Kim Høse Jensen. TDC har omkring 90.000 erhvervskunder med faste ADSL-forbindelser. Indtil videre er det dog kun de kunder med egen postserver, der er ramt.

Den tekniske måde, som TDC har skruet sin ADSL-løsning sammen på, gør at internetforbindelsen ligner en såkaldt dynamisk ip-adresse, til trods for at der tale om en fast ip-adresse. Denne metode får SORBS til at konkludere, at TDCs løsning er ideel for folk, der vil sende spammails til millioner af mennesker.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S