TDCs erhvervskunder sorteres fra

Return to sender. Den besked modtager mange af TDCs erhvervskunder, når de forsøger at sende mails. De er blevet blacklistede af SORBS, som en lang række firmaer benytter til at holde spammails ude af indbakken.

TDCs erhvervskunder med en ADSL-forbindelse har svært ved at komme igennem med deres budskaber. Deres mails bliver nemlig stoppet af et spamfilter og sendes retur til afsenderen. Virksomheder, der benytter den internationale database, SORBS, til at sortere spammails fra, nægter at modtage de mails fra TDCs erhvervskunder. Det skriver Politiken.

SORBS er en database, som virksomheder som for eksempel Nordea slår til for at blokere e-mailadresser, der er kendt for eller blot i stand til at udsende spammails. Og SORBS-databasen tror altså, at e-mailadresserne fra mange af TDCs ADSL-kunder i erhvervslivet kan bruges til at udsende spam.

»Det er ikke holdbart, at bare fordi man er TDC-kunde, bliver man blacklistet med det samme,« siger fuldmægtig Jørgen Boberg Christensen fra Dispachørkontoret Jens Middelboe & Vibeke Kofoed i Studiestræde, København. Her begyndte de at undrer sig over at vigtige mails, firmaet sendte til Nordea, Codan og andre kunder, blev sendt retur. Det viste sig, at firmaet, grundet tekniske årsager, var blevet blacklistet i den internationale database SORBS.

»I øjeblikket er vi henvist til at faxe til visse kunder. Det duer ikke i en digital verden. Hvis det her ikke bliver løst, må vi finde en anden internetudbyder. Vi kan ikke leve med ikke at kunne komme i kontakt med vores kunder,« siger Jørgen Boberg Christensen.

TDC er opmærksom på problemet og er i dialog med SORBS.

»Det er meget alvorligt. Mail er blevet næsten lige så kritisk som telefonen for mange virksomheder,« siger Kim Høse Jensen, salgschef hos TDC Erhverv. TDC har, via dialog med SORBS, fået fjernet nogle tusinde adresser fra blacklistningen.

»Vi risikerer, at alle vores erhvervskunder med ADSL-forbindelser er ramt af problemet,« siger Kim Høse Jensen. TDC har omkring 90.000 erhvervskunder med faste ADSL-forbindelser. Indtil videre er det dog kun de kunder med egen postserver, der er ramt.

Den tekniske måde, som TDC har skruet sin ADSL-løsning sammen på, gør at internetforbindelsen ligner en såkaldt dynamisk ip-adresse, til trods for at der tale om en fast ip-adresse. Denne metode får SORBS til at konkludere, at TDCs løsning er ideel for folk, der vil sende spammails til millioner af mennesker.

KMD A/S

Contract & Vendor Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S