Landsdækkende sporing af mobile 112-opkald

Om godt en måned vil landets alarmcentraler kunne se hvor folk, der ringer til 112 fra mobilen, er placeret.

Fra 20. januar kan landets alarmcentraler med det samme se hvor en person står placeret i landet, når han eller hun ringer 112 fra en mobiltelefon. Efter pilotforsøg i Viborg og Århus Amter er Rigspolitiet, IT- og Telestyrelsen samt de tre teleselskaber med eget mobilnet i Danmark, TDC, Telia, Sonofon, blevet enige om at udrulle løsningen over hele landet.

Løsningen baserer sig på den såkaldte celle-id. Landets mange tusinde mobilmaster er hver forsynet med et antal mobilantenner. Hver antenne sender et retningsbestemt signal, og det område som antennen dækker kaldes på fagsprog en celle. Og ved hjælp af navnet på hver celle, kaldet celle-id'en kan alarmcentralerne frem over se hvilket celleområde man ringer fra. Der er altså ikke tale om en præcis stedbestemmelse, men en angivelse af hvilket område den nødstedte opholder sig i. Et digitalt landkort på alarmcentralen vil ud fra mobilcellens placering stedbestemme alarmopkaldet.

Når løsningen bliver landsdækkende i januar er der gået halvandet år siden videnskabsminister Helge Sander i juli sidste år satte IT- og Telestyrelsen i gang med at undersøge muligheden for en landsdækkende spring af mobile 112-opkald. Ministerens initiativ kom efter en række store ulykker på motorvejene og efterfølgende problemer for redningsmandskaberne med at finde ulykkesstederne.

Ifølge kontorchef Jette Plenge Jakobsen fra IT- og Telestyrelsen vil hvert teleselskab selv betale de udgifter, der er forbundet med løsningen.

Hos Danmarks største mobilselskab, TDC, har man ikke et præcist tal på hvad det koster selskabet.

»Det har vi ikke regnet nærmere på. Vi er blot glade for at kunne medvirke til større sikkerhed og til at kunne spare sekunder,« understreger Henning Sørensen, chef for regulatorisk afdeling i TDC.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car