Microsoft vægtede penge højere end privatliv

Softwaregiganten fravalgte beskyttelse af privatliv i IE8 på grund af frygt for dalende annonceindtægter, skriver avis.

Da Microsoft for omtrent to år siden skulle udvikle browseren Internet Explorer 8, kunne firmaet vælge enten at beskytte brugernes privatliv eller gå i reklamefolkets ærinde og tillade massiv overvågning.

Microsoft valgte overvågningen - og pengene den er med til at skabe.

Det skriver avisen The Wall Street Journal.

Avisen beretter, at en de Microsoft-ansatte, der skulle udvikle browseren, oprindeligt pønsede på at indføre en standard-indstilling, der automatisk blokerede for, at hjemmesider kunne spore de besøgendes internetsurf. Hjemmesider bruger informationen - der for eksempel kommer fra Google Analytics - til at målrette reklamer.

"I sidste ende tabte produktplanlæggerne en vigtig del af debatten. Vinderne var chefer, der argumenterede for, at det ville gøre det vanskeligere for Microsoft at tjene penge på reklamer, hvis forbrugerne automatisk fik privatlivsbeskyttelse. Microsoft byggede deres browser, så brugerne på egen hånd må slå privatlivsindstillingerne til, hver gang de skal starte softwaren," skriver avisen.

Microsoft havde kort tid forinden investeret stort i et firma, der lever af at sælge annoncer på internettet.

Softwaregiganten siger til avisen, at firmaet forsøgte at sammenkoble forbrugernes interesse for privatlivsbeskyttelse og annoncørernes interesser for at skabe relevant indhold.

Internet Explorer er suverænt den største browser på markedet. Microsoft var bange for, at det ville skabe en vild flugt fra sporingsteknologier, hvis browseren automatisk blokerede for overvågningen.

En britisk forkæmper for privatliv, Simon Davies, som Microsoft kontaktede i planlægningen af browserens indstillinger, ærgrer sig over, at Microsoft valgte at skele mest til annoncørernes interesser. De fleste forbrugere kender ikke til problematikken og muligheden for at vælge at blokere for overvågningen, siger han.

Microsofts IE-chef, som også stod i spidsen for at udvikle IE8, Dean Hachamovitch, har siden forsvaret sit firmas beslutning. Overvågningen er ikke blot i annoncørernes interesse, det hjælper også brugeren. Eksempelvis ved at vælge at en hjemmeside kan præsentere indholdet på det sprog, som brugeren foretrækker.

"Fordi nogle af de teknologier, som bliver brugt til at at spore med, også er essentielle for den basale funktionalitet, så er der ikke bare en funktion, der hedder "Bare giv mig den perfekte privatlivsbeskyttelse", skriver Dean Hachamovitch på IE-bloggen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis