Microsoft vægtede penge højere end privatliv

Softwaregiganten fravalgte beskyttelse af privatliv i IE8 på grund af frygt for dalende annonceindtægter, skriver avis.

Da Microsoft for omtrent to år siden skulle udvikle browseren Internet Explorer 8, kunne firmaet vælge enten at beskytte brugernes privatliv eller gå i reklamefolkets ærinde og tillade massiv overvågning.

Microsoft valgte overvågningen - og pengene den er med til at skabe.

Det skriver avisen The Wall Street Journal.

Avisen beretter, at en de Microsoft-ansatte, der skulle udvikle browseren, oprindeligt pønsede på at indføre en standard-indstilling, der automatisk blokerede for, at hjemmesider kunne spore de besøgendes internetsurf. Hjemmesider bruger informationen - der for eksempel kommer fra Google Analytics - til at målrette reklamer.

"I sidste ende tabte produktplanlæggerne en vigtig del af debatten. Vinderne var chefer, der argumenterede for, at det ville gøre det vanskeligere for Microsoft at tjene penge på reklamer, hvis forbrugerne automatisk fik privatlivsbeskyttelse. Microsoft byggede deres browser, så brugerne på egen hånd må slå privatlivsindstillingerne til, hver gang de skal starte softwaren," skriver avisen.

Microsoft havde kort tid forinden investeret stort i et firma, der lever af at sælge annoncer på internettet.

Softwaregiganten siger til avisen, at firmaet forsøgte at sammenkoble forbrugernes interesse for privatlivsbeskyttelse og annoncørernes interesser for at skabe relevant indhold.

Internet Explorer er suverænt den største browser på markedet. Microsoft var bange for, at det ville skabe en vild flugt fra sporingsteknologier, hvis browseren automatisk blokerede for overvågningen.

En britisk forkæmper for privatliv, Simon Davies, som Microsoft kontaktede i planlægningen af browserens indstillinger, ærgrer sig over, at Microsoft valgte at skele mest til annoncørernes interesser. De fleste forbrugere kender ikke til problematikken og muligheden for at vælge at blokere for overvågningen, siger han.

Microsofts IE-chef, som også stod i spidsen for at udvikle IE8, Dean Hachamovitch, har siden forsvaret sit firmas beslutning. Overvågningen er ikke blot i annoncørernes interesse, det hjælper også brugeren. Eksempelvis ved at vælge at en hjemmeside kan præsentere indholdet på det sprog, som brugeren foretrækker.

"Fordi nogle af de teknologier, som bliver brugt til at at spore med, også er essentielle for den basale funktionalitet, så er der ikke bare en funktion, der hedder "Bare giv mig den perfekte privatlivsbeskyttelse", skriver Dean Hachamovitch på IE-bloggen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere