Microsoft vægtede penge højere end privatliv

Softwaregiganten fravalgte beskyttelse af privatliv i IE8 på grund af frygt for dalende annonceindtægter, skriver avis.

Da Microsoft for omtrent to år siden skulle udvikle browseren Internet Explorer 8, kunne firmaet vælge enten at beskytte brugernes privatliv eller gå i reklamefolkets ærinde og tillade massiv overvågning.

Microsoft valgte overvågningen - og pengene den er med til at skabe.

Det skriver avisen The Wall Street Journal.

Avisen beretter, at en de Microsoft-ansatte, der skulle udvikle browseren, oprindeligt pønsede på at indføre en standard-indstilling, der automatisk blokerede for, at hjemmesider kunne spore de besøgendes internetsurf. Hjemmesider bruger informationen - der for eksempel kommer fra Google Analytics - til at målrette reklamer.

"I sidste ende tabte produktplanlæggerne en vigtig del af debatten. Vinderne var chefer, der argumenterede for, at det ville gøre det vanskeligere for Microsoft at tjene penge på reklamer, hvis forbrugerne automatisk fik privatlivsbeskyttelse. Microsoft byggede deres browser, så brugerne på egen hånd må slå privatlivsindstillingerne til, hver gang de skal starte softwaren," skriver avisen.

Microsoft havde kort tid forinden investeret stort i et firma, der lever af at sælge annoncer på internettet.

Softwaregiganten siger til avisen, at firmaet forsøgte at sammenkoble forbrugernes interesse for privatlivsbeskyttelse og annoncørernes interesser for at skabe relevant indhold.

Internet Explorer er suverænt den største browser på markedet. Microsoft var bange for, at det ville skabe en vild flugt fra sporingsteknologier, hvis browseren automatisk blokerede for overvågningen.

En britisk forkæmper for privatliv, Simon Davies, som Microsoft kontaktede i planlægningen af browserens indstillinger, ærgrer sig over, at Microsoft valgte at skele mest til annoncørernes interesser. De fleste forbrugere kender ikke til problematikken og muligheden for at vælge at blokere for overvågningen, siger han.

Microsofts IE-chef, som også stod i spidsen for at udvikle IE8, Dean Hachamovitch, har siden forsvaret sit firmas beslutning. Overvågningen er ikke blot i annoncørernes interesse, det hjælper også brugeren. Eksempelvis ved at vælge at en hjemmeside kan præsentere indholdet på det sprog, som brugeren foretrækker.

"Fordi nogle af de teknologier, som bliver brugt til at at spore med, også er essentielle for den basale funktionalitet, så er der ikke bare en funktion, der hedder "Bare giv mig den perfekte privatlivsbeskyttelse", skriver Dean Hachamovitch på IE-bloggen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S